بی ثباتی ادامه‌دار بهای کاغذ/ ناشران برای تعیین قیمت کتاب با مشکل مواجه شده‌اند

یک ناشر گفت: قیمت کاغذ نسبت به یک ماه اخیر افزایش یافته و این امر کار ناشران کتاب را سخت کرده است.

 

جلال صابری‌نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت کاغذ گفت: قیمت کاغذ در یک ماه اخیر افزایش یافته است. این افزایش قیمت تحت تأثیر نوسانات بازار ارز به وجود آمد. متاسفانه وضعیت قیمت کاغذ در کشور به آن صورت نبود که ما بتوانیم کتاب منتشر کنیم. به همین دلیل با توجه به افزایش هزینه‌های انتشار کتاب تصمیم گرفتیم، برای انتشار کتاب صبر کنیم.

 

او افزود: علاوه بر افزایش قیمت کاغذ، دستمزد چاپخانه‌ها هم برای انتشار کتاب به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته است. برخی از چاپخانه‌ها به دلیل شرایط حاکم بر قیمت کاغذ در این مدت فعالیت نکردند. ناشران هم به دلیل نبود ثبات در بازار کاغذ برای قیمت گذاری کتاب هایشان با مشکل مواجه شدند.

مدیر مسئول انتشارات آریترین ادامه داد: برای تعیین قیمت کتاب علاوه بر هزینه‌ انتشار آن از جمله هزینه خرید کاغذ و انبارگردانی به موارد دیگری از جمله وضعیت اقتصادی مردم هم توجه می‌شود. با توجه به اینکه مردم به دلیل شرایط اقتصادی کمتر کتاب می‌خرند، باید ناشران به گونه‌ای قیمت کتاب را تعیین کنند که مردم بتوانند آن را بخرند. برای همین تعیین قیمت کتاب باتوجه به افزایش قیمت کاغذ در یک ماه اخیر برای ناشران سخت شده است.