بی توجهی گردشگران و کشاورزان باعث حریق مراتع در استان فارس است

شیراز – مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، بی توجهی برخی گردشگران ، کشاورزان و بهره برداران عرصه های منابع طبیعی، را عامل آتش سوزی های چند روز اخیر عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس، شهرام منتصری با اشاره به اینکه آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی در شهرستانهای کازرون، فسا، آباده و نی ریز با تلاش نیروهای منابع طبیعی و امدادی مهار گردید افزود: طی ۳ روز گذشته ۱۸ مورد آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستانهای فارس بوقوع پیوسته که اگر حضور به موقع و آمادگی نیروهای امدادی منابع طبیعی در کنار هماهنگی فرمانداران و مسئولین ستاد مدیریت بحران و همراهی مردم محلی و طبیعت دوست وجود نداشت، سطح وسیعی از عرصه‌ها دچار آسیب جدی می‌شد.

منتصری از رفتار برخی گردشگران و بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی گلایه کرد و افزود: بی توجهی برخی گردشگران و یا بی دقتی بهره برداران فرآورده‌ای فرعی جنگل و مرتع در روشن کردن آتش و رها کردن آن در طبیعت عامل بروز و گسترش برخی از آتش سوزی‌ها در مناطق مختلف استان بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن هشدار جدی به کشاورزانی که کاه و کلش مزارع خود را آتش می‌زنند افزود: متأسفانه در بعضی موارد با آتش سوزی‌هایی مواجهیم که از زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های منابع طبیعی سرایت نموده است.

وی گفت: علی رغم هشدارهای پی در پی مسئولان مبنی بر ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش مزارع، هنوز شاهد این رفتار از سوی برخی کشاورزان هستیم و در صورتی که محرز شود عامل ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی سرایت آتش از اینگونه مزارع بوده است، صاحب زمین کشاورزی به عنوان عامل ایجاد آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی تحت پی گیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

منتصری در خصوص آتش سوزی‌های چند روز اخیر در عرصه‌های منابع طبیعی فارس گفت: آخرین حریق مربوط به شهرستان کازرون بود که عصر دیروز در اثر خطای انسانی و به احتمال زیاد آتش زدن کاه و کلش مزارع از سوی کشاورزان در کوه مست (کوه قبله) مشرف به روستای گلستان این شهرستان آغاز شد که به علت وزش شدید باد آتش به سرعت به سمت ارتفاعات کشیده شد که بلافاصله نیروهای منابع طبیعی ضمن هماهنگی با ستاد مدیریت بحران شهرستان به محل اعزام و با همکاری نیروهای محلی و دهیاری روستاهای گلستان، الیف (اهلی)، مشتان، کوهنوردان، آتش نشانی، محیط زیست و تشکلهای مردمی موفق شدند در ساعت یک بامداد امروز آتش را به طور کامل مهار کنند.

مدیر کل منابع طبیعی فارس در خصوص وقوع آتش سوزی در شهرستان آباده نیز گفت: این آتش سوزی در اراضی ملی موسوم به مراتع چهار دره خسرو شیرین آباده رخ داد که پس از اطلاع از وقوع این حریق بلافاصله مأموران منابع طبیعی به منطقه اعزام و عملیات اطفا حریق را آغاز نمودند.

وی با اشاره به تلاش گسترده نیروهای اطفای حریق در این عملیات گفت: حضور به موقع نیروهای امدادی و همراهی مردم محلی بویژه دامداران، مرتع داران در کنار عوامل انتظامی کلانتری خسرو شیرین و نیز ساکنان روستاهای اطراف موجب شد تا حداقل خسارت به عرصه‌های ملی در این منطقه وارد شود.

مدیر کل منابع طبیعی فارس از وقوع آتش سوزی دیگری در منطقه لای چناری امیر حاجیلو و تنگ ناربید (غمپ اسبو) روستای قادر آباد ششده شهرستان فسا خبر داد و افزود: در این آتش سوزی نیز با تلاش بی وقفه نیروهای منابع طبیعی و همکاری اعضا ستاد مدیریت بحران شهرستان فسا و عوامل و نیروهای نظامی و انتظامی و مردم محلی اطفا حریق در این منطقه نیز در مدت کوتاهی انجام شد.

منتصری از وقوع چهارمین حریق در منطقه چاه پازن شهرستان نی ریز خبر داد و گفت: پس از اطلاع از وقوع این آتش سوزی بلافاصله نیروهای اطفای حریق منابع طبیعی نی ریز با آمادگی کامل به منطقه اعزام شده و توانستند با کمک دامداران و دیگر نیروهای امدادی آتش را در کمترین زمان ممکن مهار کنند.

وی با اشاره به فاصله زیاد منطقه حریق و صعب العبور بودن این منطقه اظهار داشت: در این راستا نیز پس از هماهنگی لازم با بخشداری شهر مشکان اکیپ‌های ۱۵ نفره مردمی به محل اعزام و اقدام به مهار آتش کردند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ضمن قدردانی از همکاری بسیار خوب مردم محلی در مهار این آتش سوزی‌ها تصریح کرد: به دلیل حساسیت عرصه‌های منابع طبیعی تمامی نیروها در حالت آماده باش کامل بسر می‌برند و کشیک‌های اطفا حریق در تمامی شهرستانها و مرکز استان آماده اعزام به عملیات‌های اطفا حریق در عرصه‌های منابع طبیعی هستند.