بیش از ۱۰۰ میلیون دلار محصولات سلولزی در سال گذشته صادر شد

تهران- ایرنا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری محصولات سلولزی در سال گذشته و رشد تولید آن نسبت به سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، “مهدی صادقی نیارکی” امروز (دوشنبه) در جریان آغاز به کار چهارمین نمایشگاه بین المللی کاغذ، مقوا، فراورده‌های سلولزی و ماشین آلات وابسته افزود: این صنعت در مقایسه با یک دهه گذشته تغییرات قابل توجهی داشته است، به طور نمونه تا ۱۰ سال قبل واردکننده کاغذ تیشو بودیم اما امروز صادرکننده این محصول هستیم.

وی ادامه داد: همچنین تا یک دهه پیش انواع تجهیزات به کشور وارد می‌شد اما امروز نه تنها نیاز داخل تامین شده، بلکه در راستای صادرات انواع کاغذ و کاغذ بسته بندی اتفاقات خوبی را شاهد هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امروز و با حمایت‌های دولت و ظرفیت‌سازی‌های انجام شده علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد تولید صادر می‌شود.

وی گفت: با این حال هنوز در برخی اقلام مانند کاغذ چاپ و تحریر وارد کننده هستیم، هر چند در سال‌های گذشته برخی سرمایه‌گذاران به دنبال تولید این محصولات بودند، اما جلوی مکانیسم تعرفه گرفته شد و موفق به انجام این کار نشدند.

صادقی نیارکی بیان داشت: سالهاست که ارز کشور برای واردات کاغذ چاپ و تحریر خرج می‌شود، اما سرمایه گذاران برای ساخت داخل آن آمادگی کامل دارند.

این مقام مسوول اظهار داشت: در زمینه کاغذ دیواری و کاغذ بسته بندی تتراپک (که فناوری خاصی نیاز دارد)، هنوز تا اندازه ای واردکننده هستیم، البته سرمایه گذاری های خوبی در راستای خودکفایی آنها انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک و تعامل همه دستگاه‌ها از جمله وزارت ارشاد و حمایت رسانه‌ها، تنها قلم وارداتی امروز که کاغذ چاپ و تحریر است داخلی سازی شود و بتوانیم کتاب‌هایمان را خودمان تولید کنیم.

معاون وزیر صنعت یادآور شد: امروز عمده تولید کاغذ از کاغذهای باطله در کشور انجام می‌شود، به این منظور چرخه بازیافت در کشور شکل گرفته و این کاغذها با قیمت مناسب از جمع آوری کنندگان خریداری می‌شود.

وی، ظرفیت منصوبه صنعت کاغذ و مقوا را پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد که یک‌هزار و ۶۰۰ واحد در کل این زنجیره اعم از سلولزی، بهداشتی، صنایع کاغذ و مقوا شکل گرفته است.

صادقی نیارکی گفت: سال گذشته در تولید تیشو و انواع کاغذ بسته بندی رشد داشتیم و در زمینه کاغذ بسته بندی، در دو ماه امسال بیش از ۷۰۰ هزار تن تولید انجام شد.

وی بیان داشت: کاغذ کارتن و مقوا منعکس‌کننده وضعیت تولید صنعتی کشور است و هر چقدر این بخش رشد داشته باشیم و سرمایه‌گذاری و تولید انجام شود، نشان‌دهنده وضعیت مثبت سایر رشته فعالیت‌ها است.

صادقی همچنین در پاسخ به ایرنا در خصوص تامین ماده اولیه آخال خاطرنشان کرد: عمده مشکلات در این زمینه مربوط به مشکلات زیست محیطی و سختگیری در رعایت پروتکل های مربوطه است، امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست با تمهیداتی تامین مواد اولیه کافی در این بخش را تسهیل کند.

به گزارش ایرنا، چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته آغاز به‌کار کرد که از امروز (۳۱ خردادماه) تا سوم تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.
چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته در فضایی به وسعت ۱۰‌هزار متر مربع در سه سالن برگزار می‌شود که در مقایسه با نمایشگاه پارسال رشد ۱۰۰ درصدی داشته است و یک شرکت ماشین‌ساز هندی نیز در آن حضور دارد.
به گزارش ایرنا و به گفته کارشناسان، اکنون ۱۲۰ کارخانه در زمینه تولید کاغذ در کشور فعالیت دارند که به‌جز تامین ماده اولیه آخال (ضایعات کارتن و کاغذ)، با مشکل خاصی مواجه نیستند.
نیاز سالیانه کشور به کاغذ بسته‌بندی ۸۵۰ هزار تن است، این در حالی است که سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از این کاغذ تولید و مازاد آن به کشورهای مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
در زمینه کاغذ تحریر، نیاز سالیانه نزدیک به ۳۸۰ هزار تن است که فقط ۱۸۰ هزار تن ظرفیت برای آن ایجاد شده است. همچنین مصرف سالیانه کاغذ کتاب درسی ۴۰ هزار تن است.
برپایه این گزارش، سالیانه ۱۲۰ هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف می‌شود، اما تولید در این عرصه بیش از ۲۰۰ هزار تن است.
به گفته کارشناسان، اکنون سرانه مصرف انواع کاغذ در کشورمان ۲۲ کیلوگرم، در اروپا ۵۵ کیلوگرم و در آمریکا ۱۶۰ کیلوگرم است.