بلایی که «ارز» سر کاغذ آورد/ 2 سال پرتشویش در وزارت ارشاد

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: در یکی ـ دو سال اخیر با نوعی تشویش در حوزه وزارت ارشاد رو به‌رو بودیم و وزارت ارشاد بعضاً تصمیمات را تغییر می‌داد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» رادیو گفت‌وگو ضمن تشریح اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه کتاب و نشر اظهار کرد: در حوزه اقتصاد نشر شرایط تا حدودی نامناسب بود و ما نیز در حوزه تولید، با مسئله تامین ماده اولیه روبه‌رو بودیم.

وی با اعلام اینکه کتابفروشی‌ها از قیمت کاغذ تاثیر پذیرفتند، گفت: تا سال ۹۷ مشکل کاغذ نداشتیم، ولی بعد از آن در گرداب قیمت ارز افتادیم تا سال ۹۸ که یک‌باره کاغذ از رتبه‌ یک به اولویت دو کالایی افول و افزایش قیمتی وحشتناک پیدا کرد.

حسن‌پور در عین حال به اقدامات کنترلی ناشران اشاره کرد و افزود: اهتمام جدی در قضیه کاغذ صورت گرفت و بودجه‌ای ویژه برای کاغذِ فرهنگی تعریف شد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: کاغذ تنها کالایی بود که در این یکی دو سال ارز ترجیحی دریافت کرد و قیمتِ توزیعی آن یکسان ماند.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: ما نمایشگاه کتاب آخر را به آرامی برگزار کردیم چراکه از تخصص همه همسایه‌ها بهره گیری و از قدرتِ دو تشکل بزرگ نشر کمک گرفته شد.

وی دیگر دستاوردهای وزارت ارشاد در حوزه ارشاد را در معاف شدن کتابفروشی‌ها از [مالیات] عنوان کرد و گفت: از دیگر سو وقتی تصمیمی گرفته می‌شود، اراده برای ادامه آن و اجرای تصمیم اهمیت دارد. شخصا معتقدم وقتی تصمیم گرفته می‌شود حتی اگر دیرتر اتخاذ شود ولی به طور قطعی باید عملیاتی شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: در یکی دو سال اخیر نوعی تشویش در حوزه وزارت ارشاد رو به رو بودیم و وزارت ارشاد بعضا تصمیمات را تغییر می‌داد. هرچند تصمیمات خوب و درست بودند. ما حتی می‌توانستیم مجوزها را کمی دیرتر اعطا کنیم ولی شسته و رفته صورت گیرد.

وی معتقد است سیستم باید اصلاح شود چون در این بستر در حال حرکت هستیم.