با حذف واردات غیر ضروری تراز بازرگانی مثبت می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس، گفت: با جلوگیری از قاچاق ۱۵میلیارد دلاری و ممانعت از واردات شامپو و غذای گربه می توان کشور را بدون نفت اداره کرد.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا امکان اداره کشور بدون نفت وجود دارد؟، گفت: با نگاهی به کارنامه تجاری کشور در سال 98 نشان میدهد این مهم قابل تحقق است .
وی افزود: در این سال صادرات غیر نفتی به رقم 41/3میلیارد دلار بالغ شد (135میلیون تن) ضمن آنکه صادر کنندگان تولیدات خودرا به 100کشور صادر کردند، از این میزان فقط 57 میلیون تن مربوط به زنجیره فولاد به ارزش 9 میلیارد دلار بوده است، اما مجموع واردات کشور در سال 98به 43/7میلیارد رسیده است .حدود 35میلیون تن این آمار نشان میدهد اداره کشور بدون نفت امکانپذیر است.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: اگر واردات غیر ضروری مانند خوراک سگ، ‌شامپو گربه و غیره مدیریت شود حتما تراز بازرگانی کشور مثبت خواهد شد، فقط واردات لوازم آرایشی از مبادی رسمی سالیانه بیش از یک میلیارد دلار ارز مصرف میکند، قاچاق بیش از 15 میلیارد دلاری اگر مدیریت شود و نیز اراده و همت جایگزین چشم به دست بیگانگان شود، قطعا در این راستا شاهد تحول خواهیم بود.

حجت الاسلام سلیمی بیان داشت: مقصد 85 درصد صادرات غیرنفتی کشور،  10کشور غیر غربی است، حال چرا برخی دنیا را منحصر در تعداد خاصی از ممالک می بینند؟

نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه اگر مسئولان و مدیران روحیه اشرافی خود را کنار بگذارند، می توان کشور را بدون نفت مدیریت کرد، گفت: مسئولان اگر اشرافی شدند باید فاتحه اقتصاد بدون نفت را خواند.