بالا رفتن قیمت کاغذ در بازار آزاد

در حالیکه ناشران در پی خبر وزیر ارشاد مبنی بر حل مشکل اختصاص ارز کاغذ، منتظر کاغذهای دولتی هستند و از بازار آزاد خریدی نمی‌کنند‌، قیمت‌ها در این بازار هیجانی بالا رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بازار کاغذ این روزها دوباره با افزایش چند درصدی قیمت‌ها در کاغذ تحریر و روزنامه روبرو شده است‌، قیمت کاغذ تحریر که در هفته‌های گذشته با نوید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اختصاص ارز کاغذ از سوی بانک مرکزی رو به کاهش رفته و روند افزایشی آن متوقف شده بود، دوباره با اندک افزایش قیمتی به بندی ۶۳۰ هزار تومان رسیده است.

البته این افزایش قیمت‌ها ناشی از هیجانات بازار کاغذ است و در مسیر اصلی بازار یعنی تناسب عرضه و تقاضا پیش نرفته است. عمده قیمت‌های بازار کاغذ و مقوا در یک ماه اخیر رو به فرونی رفته است، بر این اساس کاغذ روزنامه نیز به کیلویی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. مقوای پشت طوسی و کاغذ بالک نیز با افزایش قیمت نسبی همراه بوده‌اند.

بنا به گفته کارشناسان؛ بازار کاغذ در روزهای اخیر و پس از اظهارنظر مسئولان وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اختصاص ارز برای واردات کاغذ فرهنگی‌، ناشران فعلا دست نگه داشته و از بازار آزاد خریدی انجام نداده‌اند.

از سوی دیگر برخی از ناشران نیز متمایل به خرید کاغذ تولید داخل شده‌اند‌، در این راستا یکی از ناشران کتاب‌های کمک آموزشی اقدام به خرید حجم قابل توجهی کاغذ از کارخانه چوب و کاغذ مازندران کرده است.

تمایل ناشران به استفاده از کاغذ تولید داخل در یکی دو سال اخیر با افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار آزاد بیشتر شده است،‌ با توجه به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بسیج تمامی بخش‌های دولت برای رسیدن به خودکفایی در حوزه تولید داخلی کاغذ، این امید ایجاد شده است که تا دو سال آینده حجم قابل توجهی از نیاز صنعت نشر از راه تولید داخلی تأمین شود.