بازیافت کاغذهای غیرقابل استفاده با دستگاه خمیر کاغذ خشک

تفکیک زباله‌ها از جمله کاغذ از یکدیگر امری بسیار مهم در بازیافت زباله‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، اما با این وجود باز هم در زمینه بهینه‌سازی کاغذ اقدامات درستی صورت نگرفته است. برای مثال برخی کاغذهای مخصوص مانند برچسب‌ها با روند معمول حل شدن آب قابل بازیافت نیستند.

برای صرفه‌جویی در مصرف بیشتر کاغذ شرکت “TBP Future” فناوری به نام “Dry Pulping” را توسعه داده است که به کاربران اجازه می‌دهد کاغذهای مخصوص را به الیاف قابل بازیافت که قابل استفاده مجدد در ساخت کاغذ هستند، تبدیل کنند.

براساس مقدار کاغذی که هر سال تولید می‌شود و مقدار کاغذ بازیافت شده، محققان توانستند مقدار کاغذ دور ریخته شده را محاسبه کنند. عامل مهم دیگری که در این محاسبه مورد توجه قرار گرفت این بود که چه مقدار کاغذ هرگز وارد این چرخه نمی‌شود. این می‌تواند شامل مواردی مانند کتاب‌های کتابخانه، اسکناس‌های بانکی و پرونده‌های خاص باشد.

 

دکتر “تیلو گیلات”(Tilo Gailat) یکی از مدیران شرکت “TBP Future” گفت: این برآورد نشان می‌دهد سالانه تقریباً یک میلیون تن کاغذ مخصوص در آلمان هدر می‌رود. با استفاده از خمیر خشک می‌توان از قسمت بزرگی از این هدر رفت کاغذ جلوگیری کرد.

دستگاه “Dry Pulper” طی فرایند چهار مرحله‌ای این کار را انجام می‌دهد. این دستگاه ابتدا کاغذ را به قطعات کوچک‌تر که دستگاه می‌تواند آن را هضم کند، خرد کرده و سپس این قطعات خرد شده توسط چرخش‌های هوایی “Dry Pulper” به الیاف تبدیل می‌شوند. در مرحله سوم، الیاف از هوا جدا شده و در مرحله آخر به صورت خمیر فشرده می‌شوند که می‌تواند یک بار دیگر در تولید کاغذ استفاده شود.

یکی از مزایای روش یاد شده این است که بر خلاف فرآیند بازیافت معمولی کاغذ به مقدار زیادی آب نیاز ندارد. برخلاف کاغذهای مخصوص، کاغذهای معمولی وقتی با آب مخلوط می‌شوند، به الیاف تبدیل شده و خمیر کاغذی ایجاد می‌کنند که می‌تواند دوباره به کاغذ تبدیل شود. کاغذهای مخصوص اغلب ضد آب هستند و به همین دلیل نه تنها به روش معمولی قابل بازیافت نیستند بلکه سبب هدر رفتن آب می‌شوند.

دکتر گیلات می گوید: همانطور که می‌دانیم مقدار زیاد آب مصرفی در تولید کاغذ به مقدار زیادی انرژی مورد نیاز در این فرآیند منجر می‌شود پس با خود گفتیم اگر موفق به ذخیره آب در این فرآیند شویم می‌توانیم انرژی زیادی را ذخیره کرده و در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.