انتشار صفر کربن حمل و نقل دریایی با جایگزینی سوخت کشتی ها با کود آمونیاک

زیست آنلاین: از آنجاییکه صنعت کشتیرانی برای مهار انتشار گازهای گلخانه ای سعی در انجام اقدامات فوری دارد، کشتی های اقیانوس رو می توانند سوخت خود را توسط آمونیاک تامین کنند.

به گزارش زیست آنلاین، این ماده شیمیایی ( ماده اصلی کودها ) به جای آلاینده دیزل، می تواند در موتورهای کشتی سوزانده شود. این صنعت امیدوار است که جایگزینی آمونیاک با دیزل به عنوان سوخت کشتی بتواند در مقابله با تغییرات آب و هوایی نقش موثری ایفا کند، زیرا بدون انتشار دی اکسید کربن می تواند انرژی موردنیاز برای کشتی را تامین کند.

تولید آمونیاک خود کربن دی اکسید قابل توجهی ایجاد می کند، اما گزارشهای جدید حاکی از آن هست که فناوری های جدید می تواند این مشکل را حل کند. چالش جدید تعویض نوع سوخت کشتیها بسیار مسئله ساز شده است زیرا حمل و نقل دریایی حدود 2٪ از انتشار کل کربن جهان را تولید می کند که تقریباً با کل کربن تولیدی ناشی از اقتصاد آلمان برابر است.

اما نویسندگان این گزارش می گویند که فناوری های جدید قادر به تولید آمونیاک با کربن صفر هستند. یک راه حل این معضل این است که گاز کربن دی اکسید ایجاد شده در هنگام تولید آمونیاک را به دام بیندازند و سپس آن در سنگهای زیرزمینی دفن کنند.

روش دیگر ساخت آمونیاک به اصطلاح “سبز” استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در تولید آن است که هیچ کربن دی اکسیدی ایجاد نمی کند. سوال بزرگ این است که آیا انرژی پاک کافی برای ایجاد آمونیاک در مقیاس بزرگ در دهه های آینده در دسترس خواهد بود یا خیر.
چه نکته مثبتی در مورد آمونیاک وجود دارد؟

آمونیاک یک ماده شیمیایی ارزشمند تجاری است اما استفاده نادرست از آن باعث ایجاد تهدید می شود. این ماده به صورت عمده به عنوان یک پایه اساسی برای مواد شیمیایی، منسوجات، مواد منفجره و کود استفاده می شود. اما این ماده وقتی در مزارع با بی احتیاطی پخش شود، باعث ایجاد آلودگی هوا و آب می شود و می تواند با مواد شیمیایی دیگر منجر به انتشار گازهای گلخانه ای شود. گزارش انجمن سلطنتی می گوید کشاورزان باید با دقت بیشتری از آمونیاک استفاده کنند.
آمونیاک چه موقع می تواند به عنوان سوخت کشتی ها استفاده شود؟

طراح موتور Man Energy Solutions در حال ساخت موتور دو زمانه آمونیاک است که امیدواریم تا سال 2024 آماده شود. سخنگوی این شرکت، پیتر کرکبی، به بی بی سی گفت: ما برای استفاده از آمونیاک به عنوان سوخت علاقه زیادی نشان می دهیم حتی اگر چالش های زیادی در این مسیر وجود داشته باشد.

منبع : bbc