افزایش تولید مواد ضدعفونی قیمت الکل مصرفی صنعت چاپ را 4 برابر کرد

یک کارشناس صنعت چاپ گفت: الکل ایزوپروپیل که یکی از اقلام ضروری و حیاتی برای دستگاه‌های چاپ به شمار می‌آید، با شیوع ویروس کرونا قیمت آن رشد چهار برابری داشته است؛ زیرا برای تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهدی عظیمی کارشناس و فعال حوزه چاپ و عضو کارگروه آموزش اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در گفت‌وگو با ایبنا، با اشاره به مشکلات عدیده چاپخانه‌داران طی سال‌های اخیر، عنوان کرد:‌ صنعت چاپ در این سال‌ها آسیب‌های زیادی در بخش‌های مختلف دیده بود و مسأله کرونا، مشکلات دست‌اندرکاران این صنعت را در دو ماه حساس سال، مضاعف کرد.

این فعال صنعت چاپ درباره مشکلاتی که صنعت چاپ با آن روبه‌رو است، توضیح داد: بهای همه ملزومات این صنعت سال‌ها است که با بحث تورم نرخ ارز، روند رو‌به‌رشدی داشته است و کرونا نیز متاسفانه به بهای این ملزومات افزود.

وی یادآور شد:‌ الکل ایزوپروپیل یکی از اقلام ضروری و حیاتی برای دستگاه‌های چاپ به شمار می‌آید که با شیوع ویروس کرونا قیمت آن رشد چهار برابری داشته است؛ زیرا برای تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عظیمی با اشاره به قیمت کنونی این الکل در بازار و مشکل چاپخانه‌داران برای تهیه آن گفت: اکنون یک بشکه 220 لیتری الکل تا بیش از ۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در حالی که تا پیش از بیماری کرونا قیمت آن ۸۰۰ هزار تومان بود.

این فعال حوزه چاپ با بیان اینکه افزایش قیمت الکل صدمات زیادی به چاپخانه‌ها که دو ماه اخیر را در بیکاری سپر کرده‌اند وارد خواهد کرد، ادامه داد:‌ به نظرم در این زمینه دولت باید وارد شود و فکری به حال چاپخانه‌داران کند تا مواد مورد نیاز آن‌ها به قیمت مناسب به دست‌شان برسد؛ زیرا از یک سو صنایع بهداشتی به این کالا نیاز دارند و از سوی دیگر چاپخانه‌داران نیز به این الکل نیاز دارند.

عظیمی این افزایش قیمت را مختص الکل ندانست و گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری بهای مرکب نیز با رشد قیمت همراه بوده است، از‌ آنجایی که مرکب قابل استفاده در جلد کتاب‌ها وارداتی است، واردات این کالا نیز به دلیل بیماری کرونا با مشکل روبه‌رو بوده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این مشکلات در سال جدید نیز ادامه داشته باشد، افزود: با توجه به اینکه بحث حمایت ارزی در بخش واردات کاغذ نشر کمرنگ شده است، قیمت این کالا دوباره افزایش داشته و این موضوع موجب شد که جهشی در قیمت کتاب و حوزه نشر داشته باشیم.

عظیمی ادامه داد: تجربه نشان داده است که افزایش قیمت کتاب، کتاب‌خوانی در کشور را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و بخش زیادی از مخاطبان و مشتریان کتاب به‌دلیل کاهش قدرت خرید، کتاب را از سبد خرید خود حذف می‌کنند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا حوزه چاپ و نشر را در همه بخش‌ها تحت تاثیر قرار داد، گفت: از آنجایی که صنعت چاپ در کشور ما مورد حمایت وزارتخانه‌ها و دولت نیست، مشکلات دست‌اندرکاران این حوزه دوبرابر می‌شود و به‌نظر می‌رسد فقط به‌عنوان یک منبع درآمد از حوزه مالیات به چاپ نگاه می‌شود.

این کارشناس چاپ و نشر در این زمینه توضیح داد: در گمرک‌ شهید رجایی در بندرعباس به دلیل شیوع کرونا فقط اقلام بهداشتی ترخیص می‌شد و همین موضوع موجب شد که میزان مرکب موجود در بازار بسیار کاهش پیدا کند و بهای آن حدود بیست تا سی درصد رشد قیمت داشت.

حمایت از فعالیت اصناف با کمک دولت

عظیمی با بیان اینکه قبول داریم کرونا فرایند تجارت جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است، عنوان کرد: در سراسر جهان دولت‌ها با حمایت از صنایع و مشاغل مختلف تلاش می‌کنند اصناف کمترین آسیب را ببینند و در کشور ما نیز دولت باید به روش‌های مختلف از صنایع به خصوص صنایع فرهنگی حمایت کند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

وی درباره شکل حمایت‌ها در این زمینه گفت: چاپخانه‌دارانی که در کمال وفاداری بدون تولید هیچ کاری حقوق و بیمه کارگران و اپراتورهای خود را پرداخت کردند و نیرویی را تعدیل نکردند، باید مورد حمایت دولت قرار گیرند؛ به‌عنوان مثال دولت می‌توانست بگوید که حق بیمه‌ کارگران بخشوده می‌شود.

به گفته این کارشناس حوزه چاپ، ضروری است که دولت در این بحبوحه حساس زمینه معافیت بیمه و مالیاتی فعالان مشاغل حساس و کم‌درآمد فرهنگی را فراهم کند تا به این شکل از آن‌ها حمایت شود. از سوی دیگر می‌توان به کمک تعاونی‌ها و اتحادیه‌های صنفی مواد و ملزومات مورد نیاز چاپخانه‌ها را با قیمت مناسب در اختیار اصناف قرار دهند تا به ادامه فعالیت در این کار دلگرم شوند.