افزایش تقاضا برای نوشت افزار قیمت ها را ۳۰ درصد افزایش داد

مشهد- عباسیان رئیس اتحادیه صنف کتاب،نوشت‌افزاروصحاف مشهد گفت: افزایش تقاضا در بازار موجب کمبود کاغذ و افزایش ۳۰ درصدی دفتر شده است.

سید جواد سید عباسیان درگفت‌ وگو با بازار اظهار کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید با افزایش تقاضا برای خرید قیمت کاغذ به طور ناگهانی با افزایش قیمت غیر قابل باوری همراه شده است.

وی با اشاره به کمبود برخی از کالاهای مورد نیاز دانش آموزان از جمله دفتر و کاغذ های کلاسور اذعان کرد: کاغذ به طور غیر مترقبه از دو هفته پیش دوباره گران شد به گونه ای که بند کاغذ ۹۲۰هزارتومانی در ابتدای شهریور ماه حال در میانه ماه به قیمت یک میلیون و ۲۴۰ هزارتومان رسیده است.

وی با بیان اینکه این افزایش ۳۰ درصدی قیمت کاغذ در همین چند روز رشد قیمت ها را به همراه داشته است افزود: خانواده هایی که از امروز خرید اقلامی مانند دفتر و یا کاغذ تحریر را آغاز کردند باید حدود ۳۰ درصد بیشتر از آن هایی که دو هفته پیش اقدام به خرید کردند هزینه بپردارند لذا این موضوع برای بسیاری از مصرف کنندگان قابل قبول نیست.

وی با تأکید براینکه متأسفانه کارخانه ها به دلیل کمبود مواد اولیه و افزایش لحظه ای قیمت ها برای تأمین و تولید ابزار و نوشت افزاری که پیش فروش کرده اند مثل مداد با مشکل مواجه شده اند وقادربه تأمین کالا و رساندن سفارش به مشتری های خود نیستند،عنوان کرد:کارخانه ای که در بهمن ماه سال گذشته کالای خود را پیش فروش کرده است هنوز کالا را تحویل مشتری نداده است.

عباسیان به عدم تولید ناشی از کمبود تقاضا در زمان کرونا و همچنین عدم پیش بینی برای ذخیره سازی کالا دربین تولیدکنندگان اشاره کرد و اظهارداشت: در حال حاضر به یکباره درخواست و تقاضا برای خرید کاغذ و دفتر افزایش پیدا کرده و خلاً محسوسی درتوزیع دفتربه وجود آمده است.

وی یادآور می شود: این موضوع در حال حاضر به افزایش ناگهانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی این کالاها در کمتر ازیک ماه گذشته منجر شده است.

رئیس اتحادیه صنف کتاب،نوشت‌افزاروصحاف هم چنین به عدم واردات نوشت افزار در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: درسال های گذشته حدود ۷۰درصد نوشت افزار ما وارداتی و ۳۰درصد تولید داخل بود که این موضوع در سال های اخیر برعکس شده و کالاهای وارداتی کمتر شده و لذا کمبود واردات با توجه به کمبود تولید درکشور دست به دست هم داده تا در بازار شاهد برخی کاستی ها باشیم.