ارز دولتی مرگ کاغذ را رقم زد/ دست‌هایی در کار بود تا تولید داخل زمین بخورد و واردات رونق گیرد

یک کارشناس بازار کاغذ می‌گوید که دست‌هایی در کار بود که تولید داخلی کاغذ زمین بخورد و به جای آن واردات پررونق شود. اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ موجب مرگ تولید آن شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ بازار کاغذ با ورود به نیمه دوم سال با التهاب دوباره‌ای روبرو شده است،‌ التهابی که از ابتدای سال تاکنون نیز بی‌سابقه نبوده است. در این میان استفاده از کلیدواژه تولید داخل در سخنان رئیس جمهور و مسئولان فرهنگی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی موجب شده تا تولید داخلی بار دیگر برسر زبان‌ها بیافتد و بازار نیز از ورود محصولات داخلی استقبال کند. چرا که با شرایط فعلی واردات کاغذ نه تنها مقرون به صرفه نبوده بلکه شرایط پرداخت و اختصاص ارز وارداتی از سوی بانک مرکزی نیز با مقررات تازه‌ای روبرو شده است.

اما تولید داخلی در عرصه تحریر بر خلاف مقوا و کاغذ بسته‌بندی وضعیت خوبی ندارد،‌ سالهاست که تولید در رقابت نابرابر با واردات قرار گرفته است و اختصاص ارز دولتی به واردات آن چرخ تولید تحریر را در کارخانه‌های آن خاموش کرده است،‌ بازگشت تولید داخل به عرصه مصرف نیازمندی‌هایی دارد که خبرگزاری تسنیم بارها در گفت‌وگو با کارشناسان به آن پرداخته است. نیازمندی‌هایی از جمله حذف تعرفه واردات مواد اولیه،‌ حمایت از کارخانه‌های موجود و کمک به ارتقا سطح تولید و…

در این میان وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بسیج تمامی بخش‌های دولت برای خودکفایی در عرصه تولید کاغذ امیدی را به تولیدکنندگان این عرصه داده است،‌ امیدی که فروشندگان کاغذ نیز به آن دل بسته و در انتظار ورود تولید داخل و خروج رکود از بازار هستند.

محسن قدبیگی، کارشناس بازار کاغذ، در این زمینه به تسنیم گفت: در سال‌های ابتدایی دهه 90 واردات کاغذ با شرایط بسیار خوبی انجام می‌شد‌، تاجر کاغذ را با ال‌سی وارد می‌کرد و بعد از یکسال پرداخت انجام می‌شد‌، اما اکنون برای واردات 500 تن کاغذ باید 15 میلیارد تومان به حساب تولیدکننده چینی پرداخت شود تا بار به کشتی حمل شود‌، استرس این واردات برای تجار بسیار است و از سوی دیگر کمتر واردکننده‌ای ریسک این کار را می‌پذیرد.

وی ادامه داد:‌ در شرایط فعلی تعدیل نیرو در بازار کاغذ قابل توجه است،‌ بسیاری از چاپخانه‌ها حجم کاری بسیار پایینی پیدا کرده‌اند و حتی تا مرز تعطیلی پیش رفتند.اکنون اما چون وضعیت کرونا بهتر شده بازار با امیدواری بیشتری فعالیت می‌کند،‌ باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند رکود را از بازار بردارد.

وی با اشاره به زمین خوردن تولید در چند سال گذشته گفت: دست‌هایی در کار بود که تولید داخلی کاغذ زمین بخورد و به جای آن واردات پررونق شود.اکنون در عرصه تحریر وضعیت خوبی نداریم‌، کارخانه‌های تحریر یکی پس از دیگری وضعیت وخیم پیدا کرده‌اند. در عرصه‌های دیگر گه حمایت از واردات کمرنگ بود، مانند تولید مقوای پشت طوسی کارخانه‌هایی هم‌چون اترک،‌ پرشیای یزد و راشا کاسپین با سابقه 10 ساله‌، 5 ساله و …تولیدات خیلی خوبی دارند چرا که هم تکنولوژی جدید وارد کردند و هم کیفیت را حفظ کردند.

قدبیگی ادامه داد:‌ اگر بخش خصوصی همان طور که در عرصه مقوا و …وارد شد، در عرصه تحریر هم می‌توانست وارد شده و با واردات رقابت کند،‌ امروز ما کارخانه‌های زمین خورده و ورشکست شده نداشتیم.

وی اضافه کرد: اگر ارز 4200 تومانی به واردات تحریر اختصاص پیدا نمی‌کرد،‌ کارخانه‌های داخلی ورشکست نمی‌شدند،‌ اگر ارز را نمی‌دادند، مثل اترک و راشا کاسپین، دستگاه‌های مازندران و پارس نیز اکنون مشغول به تولید بود و پرسنل آن‌ها تعدیل نشده بود.

قدبیگی در پاسخ به این پرسش که رویکرد بازار به تولید داخلی چیست؟ گفت: تنها چیزی که برای یک کاغذ در بازار مهم است،‌ کیفیت و قیمت است‌، اگر کاغذ قیمت مناسبی داشته باشد و از کیفیت نسبی نیز برخوردار باشد مصرف آن در بازار بالا می‌رود،‌ برای مصرف‌کننده دستمال کاغذی چه تفاوتی دارد که مقوای جعبه دستمال کاغذی ایرانی است یا خارجی؟ او جذب ظاهر زیبا می‌شود. اگر تولیدات داخلی روی کیفیت سرمایه‌گذاری کنند،‌ با حمایت دولت می‌توان چرخ تولید را به گردش درآورد.