احتمال تغییرات آب‌وهوایی جهان در اثر آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون

یک پیشکسوت علم هواشناسی با اشاره به نقش موثر جنگل‌های آمازون در تنظیم وضعیت آب ‌وهوایی گفت: اگر آتش‌سوزی این جنگل‌ها به سرعت مهار نشود، شاهد تغییرات آب و هوایی زیادی در اروپا و خاورمیانه خواهیم بود.

به گزارش زیست آنلاین، پروفسور حسین اردکانی پیشکسوت علم هواشناسی ، به تشریح وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون و اثرات آن بر جهان پرداخت و گفت: جنگل‌های آمازون به عنوان تنظیم کننده وضعیت هوای زمین شناخته شده‌اند و تحقیقات بسیار زیادی در دنیا درباره عملکرد آن انجام شده است.

اردکانی با اشاره به مدل‌های عددی هواشناسی که توسط دانشمندان بزرگ جهان تهیه شده و براساس آن با افزایش جنگل‌زدایی در هر منطقه از جهان، تغییرات خاصی در جریان کلی جو به عنوان تنظیم کننده جوی در سطح جهانی انجام می‌گیرد، توضیح داد:‌در مدل‌های جدیدی که توسط پژوهشگران معروفی انجام شده اگر این آتش‌سوزی عظیم به زودی مهار نشود می‌تواند اثرات و تغییرات مهمی را در نیمکره شمالی حتی نیمکره جنوبی زمین ایجاد کند.

اردکانی خاطرنشان کرد:‌در حال حاضر که جت استریم‌های ستون‌های فوقانی جو در دو سال اخیر شکل مارپیچی بیشتری را به خود گرفته‌اند می‌توانند اثرات غیرعادی دیگری هم ایجاد کنند ولی هنوز نتیجه این مدل‌ها با این تغییرات فاحش به دست ما نرسیده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر این حادثه ادامه یابد امسال شاهد تغییرات آب و هوایی زیادی در اروپا و خاورمیانه باشیم. حتی پیش بینی شده است که با این رخداد بارندگی‌های ایالات مرکزی آمریکا که همیشه از دیگر مناطق بیشتر بوده است،‌ کاهش چشمگیری را داشته باشد.

این پیشکسوت علم هواشناسی اظهار داشت: این تغییرات در کشورهای اروپایی به خصوص انگلستان نیز دور از ذهن نیست.

اردکانی معتقد است: اگر این حادثه ادامه یابد حالت مارپیچی قطبی (meandering)جت استریم‌های طبقه دوم جو دستخوش تغییرات زیادی خواهد و به احتمال زیاد ممکن است تاوه قطبی طبقه دوم جو (strastosphering polar vortex) شکسته شود و نیمی از آن در اروپای شرقی و منطقه اوراسیا و ایران تاثیر گذاشته که پیامد آن یک دوره هوایی سرد همراه با ریزش برف‌های نسبتا سنگین و یا یک ناهنجاری شدید در یک پریود زمانی 20 تا 25 روزه (15 دی تا 20 بهمن) باشند.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط اروپای شرقی،‌ اوراسیا و قسمتی از ایران را در برمی‌گیرد.

به گزارش فارس، این پیشکسوت علم هواشناسی با اشاره به اینکه این حادثه با گذشت زمان بیشتر قابل رصد و تحقیق است، گفت: مسلما در دو الی سه هفته پس از این حادثه پیش‌بینی‌ها واطلاع‌رسانی‌ها دقیق‌تر خواهد بود.