احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت دستمال کاغذی

دبیر انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران از احتمال افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت دستمال کاغذی در پی موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت مواد اولیه این محصول خبر داد و گفت که در صورت اجرای افزایش قیمت تیشو قیمت هر بسته دستمال کاغذی به ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

 

زالی، دبیر انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که یکی از مواد اولیه اصلی تولید دستمال کاغذی، تیشو است، گفت: در حال حاضر ۱۰ کارخانه تولید تیشو در کشور فعالیت می‌کند و مواد اولیه را در اختیار ۲۰۰ تولیدکننده محصولات سلولزی قرار می‌دهد. اخیراً یکی از شرکت‌های تولیدکننده تیشو درخواست افزایش قیمت ۲۲ درصدی به سازمان حمایت داده که با آن موافقت شده و روز گذشته هم قیمت‌های جدید به تولیدکنندگان محصولات سلولزی ابلاغ شده است.
بنابراین به گفته وی قیمت تیشو از ۲۳ هزار و ۳۸۰ تومان به ۲۹ هزار تومان رسیده است.
دبیر انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران در پاسخ به سوال  علت این افزایش قیمت اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که این افزایش قیمت تیشو ۱۵ تا ۲۰ درصد بر قیمت دستمال کاغذی تاثیر می‌گذارد، اما بازار کشش این افزایش قیمت را ندارد، چرا که قدرتی خریدی وجود ندارد. به طورکلی قیمت تیشو از نیمه دوم سال گذشته تاکنون ۱۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.
به گفته وی بر این اساس قیمت هر بسته ای ۲۰۰ برگی دستمال کاغذی از ۷۸۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان می‌رسد.
افزایش ۲۰ درصدی تقاضای دستمال کاغذی با کرونا
دبیر انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران در پایان از افزایش ۲۰ درصدی تولید دستمال کاغذی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: کل تولید تیشوی کشور سال گذشته ۱۶۰ هزار تن بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حدودا ۲۰ درصد افزایش یابد.
علیرضا یزدان پناه، عضو انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت تیشو انتقاد کرد و گفت: ۳۰ دی ماه سازمان حمایت با افزایش ۲۲ درصدی قیمت تیشو موافقت کرده، اما در چنین شرایطی تولیدکنندگان دستمال‌کاغذی توان ادامه فعالیت نخواهند داشت. به نظر می‌رسد سازمان حمایت نزدیک شدن عید، کاهش قدرت خرید مردم و شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفته است.
سازمان حمایت توضیح دهد
وی همچنین با بیان اینکه محصولات سلولزی با سلامت جامعه سروکار دارد از مقامات مسئول از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست از افزایش قیمت تیشو جلوگیری کند تا باعث تعطیلی واحدهای تولیدی و فشار مضاعف به مردم نشود.
این تولید کننده دستمال کاغذی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل افزایش قیمت تیشو تصریح کرد: به نظر می‌رسد هیچ دلیل برای افزایش قیمت وجود ندارد. به طور کلی تولید کنندگان تیشو عموما برای شش ماه ذخیره دارند، اما بلافاصله با افزایش قیمت ارز محصولات خود را گران می‌کند. به نظر می رسد حالا که با کاهش قیمت دلار از آنها انتظار می‌رود قیمت خود را کاهش دهند دست پیش گرفته‌اند!
وی در پایان از سازمان حمایت خواست که درباره این تصمیم توضیح دهد و گفت: در این میان مشخص نیست که سازمان حمایت به چه دلیل بدون در نظر گرفتن مصالح مصرف کننده با پیشنهاد آنها موافقت کرده است.