اجرای قانون یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی پس از ۱۷ سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، افلاطونی درباره اجرای قانون یکپارچه سازی اراضی که سال ۱۳۸۵ تصویب شده؟، گفت: این قانون ۳۰ فروردین ماه امسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرا به استان‌های کشور ابلاغ شد و قرار است در هر شهرستان حداقل یک مورد زیر پایاب سد‌ها یا قنات‌ها به صورت پایلوت اجرا شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در مورد موانع اجرای این قانون که طی این ۱۷ سال اجرایی نشده و روند کار، افزود: برنامه ریزی کردیم که اگر در هر یک از ۴۵ شهرستان حداقل یک طرح ۱۰۰ هکتاری اجرا شود حدود ۴۵۰۰ هکتار خواهد بود.

وی در خصوص تجمیع اراضی در برخی کشور‌ها، ادامه داد: ۱۰ کشور را برای اجرای طرح یکپارچه سازی از جمله منطقه دنیزلی ترکیه را از طریق عکس‌های هوایی مطالعه کردیم و معتقدیم با اجرای این طرح، هزینه تولید و کیفیت محصولات کشاورزی که اکنون معضل بزرگ این بخش است برطرف خواهد شد.

افلاطونی تصریح کرد: برای زمین‌هایی که قبل از سال ۸۵ واگذار شده سند داده می‌شود و زمین‌هایی که پس از سال ۸۵ واگذار شده اند کماکان در قالب اجاره است ضمن اینکه تحویل گیرندگان زمین‌ها باید به تعهدات خود به کشت و کار عمل کنند در غیر این صورت از آن‌ها پس گرفته می‌شود.