آلودگی زیست محیطی کارخانه کاغذ اترک اصفهان ادامه دارد

اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کارخانه خمیر کاغذ اترک باید ساماندهی پساب‌های آلوده را با احداث تصفیه خانه تکمیلی در اسرع وقت انجام دهد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مخاطرات زیست محیطی فعالیت کارخانه خمیر کاغذ اترک، رهاسازی پسماندهای پلاستیکی در محوطه آن بود که با پیگیری‌های زیاد ادارات محیط‌زیست و مرکز بهداشت شهرستان اکنون به سایت بازیافت لنجان منتقل و تخلیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لجن تصفیه‌خانه اترک باید دفع بهداشتی شود، ادامه داد: در این مورد نیز پیگیری‌های لازم شده که محلی را مشخص کنند و فرآیند تبدیل لجن‌ها به کود با رعایت الزامات زیست محیطی انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: لاگنی که لجن‌ها اکنون در آن تخلیه و نگهداری می‌شود باید ایزوله شده و لجن تصفیه خانه طبق الزامات زیست محیطی به کود تبدیل کنند. این موضوع در دستور کار است.

شیشه فروش با بیان اینکه ضرورت اصلاح سیستم پساب کارخانه یکی دیگر از موارد آلایندگی آن بشمار می‌رود، ابراز داشت: اترک در قالب طرح مپسا با کمک محیط‌زیست با دانشگاه شریف قرداد منعقد کردند، فاز مطالعاتی بهسازی سیستم پساب کارخانه به اتمام رسیده و از اردیبهشت ماه سال جاری باید وارد فاز اجرایی می‌شد که تاکنون نشده است.

وی با بیان اینکه اترک همچنان پساب‌های آلوده را در لاگنی در بیرون از محوطه کارخانه تخلیه و نگهداری می‌کند، گفت: به فرمانداری شهرستان ابلاغ کردیم که با همکاری محیط زسست و مرکز بهداشت فاز اجرایی ساماندهی تصفیه پساب را انجام دهند زیرا اترک از اردیبهشت ماه برای اصلاح سیستم تصفیه پساب و احداث تصفیه خانه تکمیلی باید اقدام می کرده است.

کارخانه خمیر و کاغذ اصفهان از اواخر سال ۱۳۸۸ با سرمایه گذاری شرکت نورکم آلمان در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در شهرک صنعتی فولاد زرین شهر بهره‌برداری شد. این کارخانه نخستین تولید کننده مقوای پشت خاکستری در خاورمیانه و تنها تولید کننده داخلی این محصول بشمار می‌رود با وجود این پس از گذشت ۱۲ سال به دلیل نداشتن سیستم دفع فاضلاب کارآمد، رهاسازی و تخلیه پساب در محیط زیست و آلوده کردن منابع آب و خاک در لیست صنایع آلاینده سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

آلودگی زیست محیطی کارخانه کاغذ اترک اصفهان ادامه دارد

فاضلاب‌های بسیار آلوده این کارخانه حدود ۱۰ سال است که در محیط و آن هم بالادست چاه‌های فلمن، تصفیه خانه باباشیخعلی و رودخانه زاینده رود رهاسازی و در حوضچه‌های غیر استاندارد جمع اوری می‌شود. از سوی دیگر کارخانه خمیر و کاغذ اترک یکی از صنایع آب بر محسوب می‌شود؛ حق آبه مجاز این کارخانه ۴۵ لیتر در ثانیه است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به رغم نصب کنتور هوشمند میزان برداشت آب در برخی موارد به ۶۰ لیتر در ثانیه نیز می‌رسد.این در حالی است که دبی فاضلاب این صنعت نیز به میزان ۴۵ لیتر بر ثانیه از طریق منهول‌های مختلف به چهار حوضچه خاکی منتقل می‌شود.

شهریور سال ۱۳۹۸ بود که طرح مپسا سازمان حفاظت محیط زیست در اصفهان کلید خورد؛ مپسا یا (مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌ها) طرحی برای کاهش صنایع آلاینده و تبدیل آنها به صنایع سبز است. به بیان دیگر مشکل صنایع آلاینده در قالب این طرح به معاونت علمی و فناوری و دانشگاه‌های معتبر کشور اعلام می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این صنایع برای انتخاب مجموعه علمی و توانمند مشاوره می‌دهد.

بر این اساس واحد علمی و فناوری برگزیده، یک برنامه مدیریت زیست محیطی و اجرایی به نام( EMP) برای واحد آلاینده صنعتی تهیه می‌کند که در قالب آن به مرور واحد صنعتی آلاینده به صنعت سبز تبدیل می‌شود.
با آغاز اجرای این طرح برای واحدهای صنعتی اصفهان، مدیران اترک نیز پس از یک دهه بلاخره از این طرح استقبال کردند.

بهمن ماه سال ۱۳۹۸ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در مصاحبه‌ای اعلام کرد کارخانه خمیرکاغذ اترک به استاندارد سازی سیستم دفع فاضلاب تا سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ مکلف شده است. این درحالی است که کارخانه اترک با گذشت هفت ماه از سال ۱۴۰۰ نیز همچنان به تخلیه فاضلاب آلوده در محیط ادامه می‌دهد.