آئین سپاس از ۱۰۰ چهره ماندگار صنعت چاپ و صنایع وابسته در مرداد ماه امسال

غلامرضا شجاع گفت: در این زمینه جمعی از فعالان و بزرگان صنعت چاپ همچنین نخبگان و استادان این صنعت برای حضور در هیات امنای آئین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ دعوت کرده‌ایم.

شعار سال:غلامرضا شجاع عضو هیات امنای آیین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ و صنایع وابسته  گفت: با اشاره به برگزاری این آئین گفت: در این زمینه جمعی از فعالان و بزرگان صنعت چاپ همچنین نخبگان و استادان این صنعت برای حضور در هیات امنای آئین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ دعوت کرده‌ایم.   وی ادامه داد: قرار است 100چهره ماندگار از فعالان صنعت چاپ و نشر، صنایع وابسته، بسته‌بندی و سلولزی انتخاب شوند و از همه چهره‌هایی که در زنجیره این حوزه هستند در این جمع هستند.

شجاع با اشاره به تفاوت‌های این مراسم نسبت به دیگر مراسم‌های بزرگداشت توضیح داد:‌ ملاک‌های مختلفی برای انتخاب این ۱۰۰ فعال حوزه چاپ در نظر گرفته شده و تنها سن و سال افراد را ملاک قرار نمی‌دهیم؛ بلکه نوآوری و خلاقیت‌های افراد نیز مدنظر قرار گرفته است.   وی همچنین درباره جمع‌آوری اطلاعات و مدارک این مراسم گفت:‌ با توجه به توسعه فضاهای مجازی برای تجلیل از بزرگان این صنعت یک پکیج فیلم مستند از صد چهره ممتاز این حوزه در دست تهیه است. همچنین حدود هشتاد فیلم آماده شده و در حال تکمیل است و قرار است این فیلم‌ها در قالب یک فلش، لوح فشرده و کتاب به شکل نفیس آماده‌سازی شود.   شجاع با بیان اینکه این مراسم توسط بخش غیردولتی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: یکی از اهداف مهم ما این است که گزینش چهره‌ها و افراد با دقت و بدون دخالت‌ها و معیارهای بخش دولتی انجام می‌شود و معیارهای مختلفی مانند تلاش‌ها، نوآوری‌ها و اقدامات ارزشمند افراد در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی را در نظر گرفته‌ایم.

شجاع با بیان اینکه این مراسم مرداد ماه امسال برگزار می‌شود، تاکید کرد: به‌عنوان مثال فردی که برای اولین بار پرچم ایران را در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اروپا بالا برد. یا یک عده از عزیزانی که در حوزه کاغذ و مقوا فعالیت می‌کنند در زمره این انتخاب‌ها هستند و تلاش داریم انتخاب‌ها به‌گونه‌ای باشد که از تمامی رسته‌ها برگزیده داشته باشیم.   وی با بیان اینکه افراد زیادی به صنعت چاپ از دیرباز تاکنون خدمت کرده‌اند، گفت: افرادی که به‌عنوان مثال از اولین واردکننده دستگاه‌های مدرن چاپ به کشور بوده‌اند و کارهای ماندگار در این صنعت انجام داده‌اند نیز در این فهرست قرار می‌‌گیرند.

شجاع درباره دیگر اهداف برگزاری این آئین توضیح داد: هدف ما از این رویداد، گردآوری تاریخ ۱۰۰ ساله صنعت چاپ کشور است و آیندگان با مشاهده این فیلم‌ها که ساعت‌های زیادی برای تهیه آن‌ها صرف شده می‌توانند به‌صورت دقیق از تاریخچه و اطلاعات سده اخیر، این صنعت و توانمندی‌های چاپ ایران اطلاع داشته باشد.   وی یادآور شد: انتخاب رسانه و خبرنگار تاثیرگذار در حوزه چاپ که طی این سال‌ها فعالیت داشته‌اند نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای این‌ آئین پیش‌بینی شده است.

شجاع با بیان اینکه آیتم‌های مراسم توسط هیات امنای آيین انتخاب می‌شود، گفت: هنوز هم انتخاب چهر‌ه‌ها ادامه دارد و گروه فیلمبرداری ما تاکنون به مشهد، اصفهان و تبریز برای تهیه فیلم و گزارش از برگزیده‌ها و کارخانه‌های چاپ و توانمندی‌های استان‌های مختلف سفر کرده است.   وی همچنین درباره رایزنی با صدا و سیما برای پخش فیلم چهره‌های ماندگار صنعت چاپ در برنامه‌ها نیز گفت: با توجه به بخش چهره‌های ماندگار در صدا و سیما صحبت‌ها و تعاملاتی انجام شده است تا برگزیده‌ای از این فیلم‌ها به مناسبت‌های مختلف با هدف آشنایی مردم با بزرگان و اهالی این حوزه به نمایش در آيد.