یکی از مدیران انرژی گستر نصیر مطرح کرد

کاهش ۸۰ درصدی واردات کاغذ در آینده نزدیک |بهینه سازی گاز در عسلویه برای صادرات انجام شد

نوری، سرپرست پشتیبانی و مدیر پیگیری های شرکت انرژی گستر نصیر به «بازار» گفت: پروژه تبدیل تفاله های نیشکر به کاغذ در آینده از واردات ۸۰ درصدی کاغذ به کشور پیشگیری خواهد کرد.

بازار؛ گروه ایران: ظرفیت های بسیاری در کشور برای ایجاد اشتغال مولد و کاهش خروج ارز وجود دارد که همگی نیازمند سرمایه گذاری است؛ سرمایه گذاری هایی که نتیجه آن خودکفایی و وابستگی کمتر به واردات در آینده است، بنابراین این مهم زمانی محقق می شود که بخش خصوصی یا دولتی توان سرمایه گذاری داشته باشد.

با این حال در بیشتر پروژه ها توان سرمایه گذاری برای پیشرفت یا بهینه سازی صنایع توسط بخش خصوصی یا دولت وجود ندارد، در این میان ارگان های هستند که با شناخت این ظرفیت ها اثرات مثبت در بهبود ساختار اقتصادی کشور را ایجاد کرده اند؛ شرکت انرژی گستر نصیر یکی از شرکت های زیر نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که توانسته در صنایع مختلف دستاوردهای مهمی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

در این راستا مهدی نوری، سرپرست پشتیبانی و مدیر پیگیری های شرکت انرژی گستر نصیر در خصوص اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش وابستگی به واردات در سال های اخیر در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

*شرکت انرژی گستر نصیر از چه سالی و با چه هدفی آغاز به کار کرده است؟
هرچند قدمت شرکت انرژی گستر کم نیست، اما در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان یک شرکت نوپا شناخته می شود و تنها سه سال از پیوستن مجموعه به ستاد می گذرد.

این شرکت در گذشته متعلق به بخش خصوصی بود که بعد از مدتی آن ها نتوانستند بهره برداری لازم را داشته باشند و مجموعه را به بخش دیگری واگذار کردند. بنابراین ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) مدیریت مجموعه را با توجه به نیازی که در کشور وجود داشت در اختیار گرفت تا در زمینه پروژه های صنعتی به کمک صنعت گران بیاید.

کارخانه کاغذ سبز شهرستان شادگان قرار است با استفاده از تفاله های نیشکر ضمن کمک به حفظ محیط زیست، بیش از ۸۰ درصد از نیاز به واردات کاغذ از خارج از کشور را برطرف کند

*طی مدت کوتاهی که به آن اشاره کردید چه اقداماتی را ستاد برای بهبود وضعیت صنایع مختلف در پیش گرفته و دستاورد شما چه بوده است؟
یکی از خصوصیات مهمی که سبب شده این شرکت به ستاد بپیوندد، این است که به پروژه هایی ورود می کنیم که اغلب نیاز به سرمایه زیادی دارند و بخش های دولتی و خصوصی امکان ورود به این بخش را ندارند. پروژه هایی که اکنون در دست داریم، متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که با رویکرد کاهش هزینه و رفع نیاز کشور را در بردارد.

به طور مثال کارخانه کاغذ سبز که در بخش محروم استان خوزستان یعنی شهرستان شادگان در حال احداث است، سرمایه گذاری خیلی بالایی دارد و از توانایی شرکت های خصوصی خارج است. در این کارخانه قرار است از تفاله های نیشکر به محصول کاغذ دست پیدا کنیم؛ چرا که یکی از معضلات محیط زیستی در خوزستان سوزاندن این پسماندها هست، با این پروژه پسماندها به کاغذ تبدیل می شود، با توجه به اینکه ۸۰ درصد نیاز کشور به کاغذ از طریق واردات برطرف می شود به سمت تولید این محصول و انجام این پروژه رفتیم.

پروژه دیگر قند شهدای دزفول است، آن منطقه حاصلخیز است و کشت چغندر قند در آن جا زیاد است، رویکرد این شرکت به گونه ای است که هم با نیشکر و هم با چغندر قند کار می کند. در واقع سیاست کلی ستاد ورود به حلقه میانی بین تولید کننده و مصرف کننده است و دنبال این هستیم که برای رسیدن به بهره برداری کمترین زمان را صرف کنیم.

در گذشته بخشی از گازهای استخراجی در عسلویه به واسطه نبودن زیرساخت های لازم مورد بهره برداری قرار نمی گرفت و همانطور سوزانده می شد، اما با ورود شرکت انرژی گستر نصیر برای ایجاد زیرساخت های مورد نظر،‌اکنون این گازها به جای سوزانده شدن و آلوده کردن هوا، صادر می شود

*در حال حاضر چه طرح های دیگری در مناطق مختلف در دست اجرا دارید که حیاتی هستند اما با توجه به هزینه بر بودن آن ها مجموعه های دولتی و خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در آن ها تمایلی ندارند؟
با توجه به اینکه پروژه هایی که در دست اقدام داریم بزرگ هستند، تلاش بر این است که سرعت به نتیجه رساندن آن را بالا ببریم تا طرح های متعددی را در دست بگیریم و سرعت به نتیجه رسیدن آن ها کاهش یابد. هدف کلی ستاد انتفاع نیست بلکه رسیدن منفعت و سود به مردم است.

بنابراین یکی از از مواردی که می توان به آن اشاره کرد اجرای طرح عسلویه است؛ در عسلویه چندین سال بود که به دلیل نبود زیرساخت مناسب باید گاز استخراج شده را به صورت خام می سوزاندیم. بنابراین یکی از فعالیت هایی که انجام داده ایم این هست که برای گاز های مذکور با ایجاد زیرساخت های مورد نظر قابلیت صادراتی ایجاد شده و این مهم در حال انجام است. چنین اقداماتی فقط بخش کوچکی از فعالیت های شرکت های زیر مجموعه ستاد را شامل می شود و افتخار آن را داریم که در برخی از پروژه ها و اقدامات انجام شده، فعال و شریک باشیم.

*در خصوص پروژه های سال آینده شرکت انرژی گستر نصیر بفرمایید، در سال ۱۴۰۱ این مجموعه چه طرح هایی را آغاز خواهد کرد؟
چندین پروژه دیگر اضافه و در سال آینده فعالیت مناسب برای آن ها خواهیم داشت که می توان به تولید چادر مشکی در قم اشاره کرد؛ چرا که همین حالا شاهد واردات گسترده این محصول به کشور هستیم؛ شاید این موضوع چندان بزرگ به نظر نرسد اما درحال حاضر باید با تولید داخل جلوی حداکثر ارزبری از کشور را در بیشتر محصولات بگیریم.

البته در خصوص اینکه ورود به طرح تولید چادر مشکی چند درصد از نیاز به واردات آن را برطرف می کند هنوز نمی توان توضیحی ارائه داد؛ چرا که هنوز کارهای مطالعاتی آن تمام و کمال انجام نشده است. اما تلاشمان این است که فاصله بین واردات و تولید کشور را کم کنیم و بتوانیم تا حد امکان در تولید اشتغال تلاش کنیم و از خروج ارز از کشور پیشگیری کنیم.