کاهش تمایل به واردات کاغذ از سوی تجار/ادامه‌دار بودن عدم تخصیص ارز خطرناک است

رئیس انجمن واردگنندگان کاغذ با اشاره به مشکلاتی که برای واردات کاغذ وجود دارد‌، می‌گوید: واردات کاغذ صرف نمی‌کند،‌ بسیاری از واردکنندگان دیگر تمایلی به کاغذ ندارند؛ چون امیدی به بازگشت سرمایه نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ درباره شرایط امروز بازار کاغذ بسیاری از فعالان این عرصه تاکنون اظهار نظر کردند‌، برخی بر این باور هستند که قیمت‌های امروز کاغذهای وارداتی در بازار غیرمنطقی و ناشی از جو روانی متأثر از وضعیت بازار ارز است. در مقابل عده‌ای معتقدند که قیمت‌ها با وجود افزایش 100 هزار تومانی در کاغذ چاپ و تحریر،‌ هنوز به قیمت واقعی کاغذ نرسیده است و چون تقاضا محدود است،‌ قیمت‌ها متعادل نگاه داشته شده‌اند.
در این میان اما همگی متفق‌القول‌اند که بازار کاغذ در آینده‌ای نزدیک با یک بحران دوباره مواجه خواهد شد،‌ زیرا با افزایش مصرف،‌ عرضه فعلی جوابگوی نیاز نخواهد بود و چون ارزی نیز برای واردات اختصاص داده نمی‌شود،‌ موجودی کاغذها کاهش چشمگیری می‌یابد.
سید‌حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، از جمله افرادی است که معتقدند بازار کاغذ امروز در وضعیت خوبی به سر می‌برد اما این وضعیت خوب لزوماً نوید آینده‌ای خوب را نیز نمی‌دهد؛ مگر اینکه بانک مرکزی در تخصیص ارز سیاست دیگری غیر از سیاست فعلی را در پیش بگیرید.
وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: امروز در بازار کاغذ نوعی رکود مطلق وجود دارد،‌ نه ارزی برای واردات وجود دارد و نه خریداری برای کاغذهای عرضه شده است. اما از سوی دیگر، وضعیت بازار کاغذ در قیاس با کالاهای دیگر بسیار خوب است؛ زیرا بازار انواع و اقسام کالاها از ابتدای سال تاکنون با افزایش قیمت‌های قابل توجه و در مواردی با کمبود کالا مواجه شده است. اما در بازار کاغذ ما چندان افزایش قیمت نداشته‌ایم.
میرباقری اضافه می‌کند:‌ البته بازار کاغذ مشکلات دیگری دارد،‌ افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر توان وارد کننده را پایین آورده است. سرمایه واردکنندگان به شدت کاهش داشته و از سوی دیگر چندان امیدی هم به بازگشت سرمایه در صورت واردات وجود ندارد. پیش از این واردکننده با سرمایه‌اش می‌توانست 500 تن کاغذ بیاورد و امید داشته باشد که ظرف چند ماه سرمایه‌اش با سود برمی‌گردد،‌ امااکنون با همان پول می‌تواند به دشواری 100 تن کاغذ بیاورد.
وی با اشاره به طولانی شدن روند واردات کاغذ گفت:‌ بسیاری از دوستان ما بیش از سه ماه است که در نوبت تخصیص ارز هستند،‌ بسیاری کالا را خریداری کردند و کالا در گمرک بندرعباس مانده است و ارزی برای ترخیص آن وجود ندارد. در این شرایط واردکننده باید هزینه انبارداری نیز پرداخت کند که قطعا به گران شدن قیمت نهایی منجر می‌شود و این هزنیه انبارداری باید از جیب مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات خدشه‌دار شدن اعتبار واردکننده در میان تجار خارجی است؛ بنابراین این شرایط موجب شده که واردکنندگان دیگر تمایلی به واردات کاغذ نداشته باشند و این برای آینده بازار خطرناک است.
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که اگر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی انجام نشود، نوعی خلا ایجاد خواهد شد که در نتیجه ان قیمت کاغذ سربه فلک خواهد کشید. ما در این زمینه با بانک مرکزی و وزارت صمت مکاتباتی داشتیم که امیدواریم به زودی این مشکلات حل شود. ما هم می‌دانیم که دولت با مشکلات مواجه است و تلاش می‌کنیم با سود حداقل فعالیت کنیم. اما در درازمدت این کار ناشدنی است.