کاغذ حمایتی بهای تمام شده کتاب را کاهش می‌دهد

مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر گفت: از آنجا که بخش عظیمی از هزینه‌های چاپ کتاب، متعلق به کاغذ است، زمانی که کاغذ حمایتی به آن کتاب تعلق می‌گیرد، در کاهش قیمت تمام شده کتاب موثر است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، مسئله خودکفایی در تولید کاغذ در دستور کار جدی شخص رئیس جمهور و همچنین مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. پس از گذشت یکسال با حمایت‌های دولت کارخانه کاغذ مازندران به عنوان تنها تولید کننده کاغذ تحریر در کشور جهش تولید قابل ملاحظه‌ای داشت و همچنین برنامه‌ریزی‌ها برای در مدار تولید قرار گرفتن کارخانه‌های کاغذهای پارس، البرز و زاگرس نیز به سرانجام رسید و این واحدهای تولیدی نیز به زودی کار تولید را آغاز می‌کنند. امسال بجز آنکه ۷۰ درصد کتاب‌های درسی کشور با کاغذ ایرانی منتشر شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به طور منظم سهمیه کاغذ را میان ناشران عمومی توزیع کرد. با این روند بازار نشر کشور پس از گذراندن چند سال پرتلاطم گام‌های اولیه خود را به سمت ثبات برداشته است.

مریم السادات ظهوریان مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر و مدیر مسئول انتشارات نورگیتی درباره این موضوع به مهر گفت: از آنجا که بخش عظیمی از هزینه‌های چاپ کتاب، متعلق به کاغذ است، زمانی که کاغذ حمایتی به آن کتاب تعلق می‌گیرد، در کاهش قیمت تمام شده کتاب و طبعاً کاهش قیمت پشت جلد کتاب بسیار مؤثر است و این در حالی است که هر چه تیراژ کتاب بیشتر باشد، این تفاوت قیمت محسوس‌تر خواهد بود.

وی افزود: همچنین آن از آنجا که در حال حاضر دستگاه‌های چاپ دیجیتال به کمک چاپ افست آمده و کاغذ لازمه برای این نوع چاپ، باید از بهترین کیفیت برخوردار باشد، وجود کاغذ حمایتی با کیفیت بالا و حدود یک پنجم قیمت بازار هم به کمک ناشرین آمده و هزینه چاپ با دستگاه دیجیتال را می‌کاهد.

وی درباره تأثیر توزیع کاغذ تولید داخلی بر فعالیت ناشران افزود: کاغذهای ایرانی تقریباً بدون محدودیت به ناشرانی که نیاز داشتند داده می‌شود. این نکته برای ما ناشران بسیار مهم است زیرا ناشران بدون محدودیت می‌توانند از آن استفاده کنند. که این امر سبب شکسته شدن قیمت کاغذ در بازار می‌شود. لازم به یادآوری است، علیرغم اینکه بسیاری از ناشران، کتب چهار رنگ و ماندگار خود را با کاغذهای ایرانی چاپ کرده‌اند، این نوع کاغذ برای کتب درسی، آموزشی، و… هم بسیار مناسب است.

مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر یادآور شد: بدون شک توزیع کاغذ خارجی و تولید و پخش کاغذهای ایرانی در تنظیم قیمت بازار تأثیر غیر قابل انکاری دارد.

ظهوریان در پایان اظهار امیدواری کرد که با افزایش تولیدات داخلی نیاز کشور به کاغذهای خارجی را کم شود و دیگر مصرف کنندگان داخلی محتاج به واردات این کالای استراتژیک نباشند.