چرا به جنگل ها طلای سبز می گوییم

زیست آنلاین: جنگلها و مراتع جهان يكي از با ارزش ترين منابع مي باشد كه در چند دهه اخير بدست عوامل متعددي از جمله عوامل انساني مورد تخريب قرار گرفته است، جنگل یا طلای سبز از منابع بسیار مهم می باشد که از بزرگ ترین نعمت های خداوند و با ارزش ترین سرمایه های کشور هاست ، این نعمت های خدادادی نقش موثری در زندگی انسان ها دارند.

به گزارش زیست آنلاین، جنگل ها در تولید اکسیژن ، نقش به سزایی دارند . یک هکتار جنگل می تواند ۲.۵ تن اکسیژن تولید کند و نیز هر هکتار جنگل می تواند تا ۶۸ تن گرد و غبار را در خود رسوب کند .جنگل به کمک شاخ و برگ درختان از سرعت باد می کاهد و با ریشه ی گیاهان ، خاک را حفظ می کند و مانع ایجاد فرسایش می شود.
تاج درختان و پوشش کف جنگل از شدت ضربات قطرات باران به طور مستقیم بر روی خاک جلوگیری نموده و آب باران به تدریج توسط ریشه های درختان و پوشش گیاهی با فرصت و زمان بیشتری در خاک نفوذ می کند که باعث جلوگیری از فرسایش خاک می شود .
با نگاهی تخصصی تر به این مجموعه طبیعی می توان اظهار کرد: با وجود آنکه جنگل از نظر شکل ظاهری به صورت اجتماعی از درختان نمایان شده ، اما باید گفت درخت ، به تنهایی تشکیل دهنده ی ساختمان واقعی جنگل نیست .
یکی از کاربردهایی که امروزه بسیار حائز اهمیت است آن است که جنگل ها نقش اساسی در ترسیب کربن بازی می کنند که آنها را تبدیل به یک ابزار مهم در کاهش اثرات تغییرات اقلیمی می نماید.
به شکل کلی می توان گفت، جنگل ها و مراتع جزء منابع تجدید شونده می باشند که جایگاه بسیار مهمی در توسعه اقتصادی – اجتماعی و شرایط زیست محیطی هر منطقه دارند ، به طوری که در چهار چوب هایی که پیش بینی شده است شامل حفظ ، احیاء ، توسعه و بهره برداری بهینه و معقول که ضامن پایداری سرمایه طبیعی می باشد اجرا شود تا این گنجینه ی با ارزش و گران بها به نسل های آینده نیز انتقال یابد . اهمیت منابع طبیعی به ویژه جنگل ها به گونه ای است که با مشاهده ی تاریخ منابع طبیعی پی به ارزش های آن می بریم تا آنجا که در متون کهن نیز از آن یاد شده است.
با توجه به مطالب بالا باید به این نکته اشاره کرد که کلیه منابع طبیعی به ویژه اکوسیستم های طبیعی و منحصر به فردی مانند جنگل نیاز به توجه و حفاظت دارد؛ و مجموعه اقدامات حفاظتی نیز به آسانی قابل اجرا هستند اما می تواند گفت در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه از جمله کارهایی که در حفظ درخت و جنگل نقش به سزایی دارد آموزش عمومی که خود شامل ( تولید و پخش برنامه تلویزیونی و رادیویی ، تهیه نشریات ترویجی و فرهنگ زیست محیطی و تشکیل سازمان های غیر دولتی NGO و …) در زمینه منابع طبیعی انجام گیرد .
و اما جنگل های شمال…
جنگل های شمال به جنگل های هیرکانی معروف بوده که باقیمانده دوران سوم زمین شناسی و جزء کهن ترین جنگل ها به حساب می آید؛ در گرو حفظ و حمایت می باشد تا بتواند به صورت پایدار به حیات خود ادامه دهد .

طلای سبز

امروزه باید به مدیریت پایدار بیشتر توجه شود برای حفظ اکوسیستم های جنگلی چون می توانیم با این کار سطح حفاظت از جنگل را گسترش داد و این کار باعث سلامت و شادابی بیشتر می شود .
لزوم توسعه ، حفظ و نگهداری فضای سبز و جنگل روز به روز مورد اهمیت بیشتر قرار می گیرد ، چرا که در نبود جنگل و طبیعت ، انسان نیز وجود نخواهد داشت ، جنگل ها به عنوان سرچشمه حیات نامگذاری شده اند ، جنگل های شمال جزو نادرترین جنگل های کشور و حتی جهان محسوب شده که به عنوان ذخیره گاه از آن یاد می شود ، از جمله درختان اندمیک ( انحصاری ) جنگل های هیرکانی می توان به عنوان مثال : انجیلی با نام علمی ( Parrotia persica ) را نام برد ، که جزء یکی از زیبا ترین و مقاوم ترین درخت در جنگل های شمال است ، به این درخت ( Iron wood ) به معنای چوب آهن به دلیل سخت بودن آن نامگذاری شده است اما متاسفانه با این گونه با ارزش و بی نظیر کمتر توجه شده ، در بعضی از نقاط جنگل شاهد خشک شدن و مرگ سر پای این گونه هستیم که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد .
در پایان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که جنگل به عنوان خانه ی ماست ، و باید گفت احترامی که به طبیعت گذاشته می شود یک نوع تشکر و قدر دانی از خداوند بزرگ به شمار می آید ،همچنین می توان از عظمت و بزرگی و استقامت هر درخت درس هایی آموخت که درهیچ کتابی نوشته نشده است، پس بیاییم در حفاظت و حراست از آن کوشا باشیم.