چرا بزرگترین کارخانه کاغذ خاورمیانه زمین‌گیر شد؟

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران مهمترین موانع بر سر راه تولید کاغذ تحریر در کشور را عملکرد سلیقه‌ای مدیران می‌داند و می‌گوید:‌ حمایت از واردات در حقیقت حمایت از کارگران خارجی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ تولید کاغذ در کشور کلاف سردرگم و پیچیده‌ای است که گویی هر زمان که قرار می‌شود، کسی این کلاف را از هم باز کند تا جایی پیش می‌رود و باز به گره کوری بر‌خورده و آن را رها می‌کند.

قصه تولید چاپ و تحریر در بزرگترین کارخانه تولید کاغذ در کشور یعنی مازندران نیز به همین منوال است،‌ این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 175 هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه چند سالی است که از رونق افتاده و دچار رکود شده است.

این رکود تا اندازه‌ای است که در سال‌های اخیر بسیاری از تولیدات در انبار مانده و یا دوباره خمیر شده‌اند‌، کاغذ داخلی که سال‌هاست رنگ بی‌مهری مصرف‌کنندگان را به خود گرفته است، می‌تواند امروز در وانفسای افزایش قیمت ارز و نبود یارانه‌های حمایتی دولت برای واردات کاغذ خودی نشان دهد و از وضعیت رکود خود را برهاند‌؛ البته اگر  موانع و مشکلات موجود بدرستی شناسایی و رفع شود.

یکی از مهمترین دلایل توقف خط تولید کاغذ چاپ و تحریر در این کارخانه  زودتر از موعد اجرایی شدن طرح تنفس جنگل و عدم اجرایی شدن طرح‌های جایگزین برای دسترسی این کارخانه به مواد اولیه یعنی چوب است. در عین حال موانع و مشکلات دیگری نیز وجود دارد که تنها به این کارخانه که بزرگترین کارخانه تولید کاغذ در خاورمیانه به شمار می‌رود  اختصاص ندارد، بلکه تولید کاغذ در کشور را احاطه کرده‌اند‌، موانعی از جمله شرایط نابرابر رقابت با واردات،‌ عدم حمایت از تولید و…

علی‌اکبر صفریان نودهی، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، که تازه شش ماهی است سکاندار این سمت شده است،‌ مهمترین عوامل را عدم همکاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و حمایت دولت می‌داند. او در ویدئوی زیر به برخی از مهمترین مشکلات و موانع بر سر راه تولید کاغذ که رفع آن‌ها می‌تواند موجب رونق این صنعت در حوزه تحریر شود اشاره کرده است. این موانع اجرایی شدن زودتر از موعد طرح تنفس جنگل‌، عدم اجرای طرح جایگزین،‌ عدم حمایت دستگاه‌های دولتی مصرف‌کننده کاغذ از تولید داخل و … است.