چاپ و بسته‌بندی، صنعتی که صادرات غیر نفتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: چاپخانه‌ها متولی بخش صادرات غیر نفتی هستند. اگر بخواهیم به صادرات غیر نفتی بها دهیم، راهش این است که به صنعت چاپ و بسته‌بندی توجه کنیم زیرا هیچ صنعتی نیست که بدون چاپ و بسته‌بندی بتواند صادرات داشته باشد.

 

علی مغانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات و دغدغه‌های صنعت چاپ اظهار کرد: یکی از مشکلات صنعت چاپ این است که قبلا یک متولی به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت اما دولت برای بهبود کار، بخش سخت‌افزاری صنعت چاپ را در خرداد سال ۹۶ به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل کرد.
وی افزود: بعد از این مصوبه بخش ماشین‌آلات به وزارت صمت منتقل شد و بخش محتوایی و نظارت بر محتوا بر عهده وزارت ارشاد قرار گرفت. از آن زمان تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت حتی یک جلسه برگزار نکرده که مشکلات و گرفتاری‌های ما را جویا شود؛ هیچ اقدامی نیز برای رفع مسائل و مشکلات انجام ندادند.
مغانی تصریح کرد: صادرات بسیار عظیمی در صنعت چاپ خراسان رضوی به دلیل همجواری با افغانستان و آسیای میانه وجود دارد. بخش عمده صادرات ما به این کشورهاست و در سال گذشته بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد صادرات صنعت چاپ به این مناطق داشته‌ایم.
رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی ادامه داد: ما انتظار نداریم که مانند سایر صنایع به ما جایزه صادراتی دهند؛ حداقل مشکلات ما را برطرف کنند و سنگ نیاندازند. به طور مثال برای واردات ماشین ۴ رنگ ۴.۵ حداقل باید یک میلیون یورو، معادل ۲۷ میلیارد تومان، هزینه کرد. در گذشته ماشین‌آلات زیر ۱۰ سال وارد می‌شد و معافیت‌های گمرکی نیز وجود داشت اما از زمانی که به وزارت صمت منتقل شدیم، یک جلسه برگزار نشد تا بدانند صنعتی که تمام ماشین‌آلات و قطعات یدکی آن وابسته به خارج بوده و مواد اولیه آن نیز باید از خارج وارد شود، چه می‌کند. اگر وزارت صمت به فکر بخش چاپ و بسته‌بندی نیست، حداقل به فکر صنایع خود باشد.
واردات مواد اولیه صنعت چاپ باید به شرکت تعاونی‌های این صنعت واگذار شود
وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر ما در زمینه تامین مواد اولیه است، تصریح کرد: مواد اولیه صنعت چاپ بی‌نهایت گران شده است. علت این موضوع واردات مواد اولیه توسط تجار است و تا زمانی که برای آن‌ها سود معقول نداشته باشد، جنس وارد شده را توزیع نمی‌کنند. بارها به وزارت صمت پیشنهاد کردیم که واردات مواد اولیه صنعت چاپ و بسته‌بندی را به شرکت تعاونی‌های این صنعت واگذار کنند تا فعالان صنعت چاپ متولی واردات مواد اولیه خویش شوند زیرا زمانی که واردات با فعالان همین صنف باشد، با سود معقول آن را بین سایرین توزیع خواهندکرد.
مغانی اضافه کرد: در حال حاضر مرکب از کیلویی ۴۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان رسیده؛ مقوای پشت طوسی از ۱۰ به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان افزایش یافته و کاغذ گلاسه که ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان قیمت داشت، اکنون ۲۷ هزار تومان معامله می‌شود. با این وضعیت که هزینه چاپ بیش از صددرصد افزایش داشته، این صنعت چگونه باید سر پا بایستد و کار کند؟
رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای صنعت چاپ بر اثر شیوع بیماری کرونا گفت: از زمان آغاز شیوع کرونا صنعت چاپ ۳ ماه تعطیل بود و در این مدت از حمایت‌ها و تسهیلاتی که دولت پرداخت کرد، یک ریال هم استفاده نکرده و تاکنون هیچ اتفاق مثبتی برای صنعت چاپ نیفتاده است. در خراسان رضوی حدود ۳۰۰۰ کارگر در چاپخانه‌ها فعالیت دارند که ۳ ماه بیکار بوده‌اند. در این مدت باید بیمه بیکاری به آن‌ها پرداخت می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: در دوران کرونا نیاز مردم به بسته‌بندی بیشتر شده و اگر می‌خواهیم از این ویروس مصون باشیم، باید به بسته‌بندی توجه کنیم؛ بنابراین در این دوران فشار کاری بیشتر است اما از طرف دیگر مواد اولیه به اندازه کافی موجود نیست و گران هم است. سرمایه در گردش و نقدینگی چاپخانه‌ها نیز کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد؛ در واقع کار ما چند برابر شده اما قیمت‌ها ۳۰۰ برابر رشد داشته است. تنها خواسته ما از دولت پرداخت حقوق بیکاری ۳ ماهه کارگران چاپخانه‌هاست.
مغانی بیان کرد: نباید صنعت چاپ را به تنهایی دید؛ اگر صنعت چاپ تعطیل شود، نمی‎‌توان کسی که فوت شده را دفن کرد یا حتی نان به مردم فروخت زیرا قبض‌های صادر شده برای دفن مرده و قبض‌های رسید انبار گندم، آرد و… به وسیله چاپخانه‌ها تهیه می‌شود. دارو، شیرینی و پیتزا نیز بسته‌بندی دارد. به طور کلی کالایی وجود ندارد که بدون بسته‌بندی عرضه شود.
اگر اوضاع به همین منوال پیش رود، ظرف ۶ ماه آینده ۵۰ درصد کارگران صنعت چاپ کاهش می‌یابند
رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی عنوان کرد: اگر اوضاع اینگونه پیش رود، ظرف ۶ ماه آینده ۵۰ درصد کارگران صنعت چاپ کاهش می‌یابند زیرا ناچار هستیم مجموعه‌های فعال را تعطیل کنیم. علت هم این است که قیمت مواد اولیه ۳ برابر شده اما اجرت‌ها و قیمت‌های فروش هیچ تغییری نکرده است.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال جهش تولید تعیین کردند اما مسئولان صنعتی و فرهنگی کشور برای تحقق این شعار چه کرده‌اند؟ اگر یک چاپخانه کتابی خلاف چاپ کند، آن چاپخانه را پلمپ می‌شود اما اگر چاپخانه برای مواد اولیه خود مشکل داشته باشد و کارگرانش بیکار شوند، هیچکس به دادش نمی‌رسد و صدایش را نمی‌شنود.