چاپخانه داران با موانع زیادی در حوزه پلیمر و بسته بندی مواجه اند

رئیس اتحادیه چاپخانه داران کشور گفت: موانع بسیاری در حوزه پلیمر و بسته‌بندی داریم و شاهد کارشکنی‌هایی هستیم که با تعرفه‌گذاری انجام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی «تقاطع فرهنگ» برای بررسی مشکلات و معضلات حوزه چاپ و نشر در گفتگو با احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کشور از آنتن رادیوگفتگو پخش شد.

ابوالحسنی در ابتدای این‌برنامه ضمن گلایه از هم‌صنفانش که با کاهش قیمت تمام شده، اقدام به رونق کسب و کار خود می‌کنند، گفت: فعالان صنعت چاپ پس از کرونا ماهی یک‌بار تست می‌دادند که هزینه‌های اضافی را به آن‌ها تحمیل می‌کند. در سال‌های اخیر، گرانی ارز در شرایط سخت واردات مواد اولیه صنعت چاپ، باع شد بسیاری از کارگاه‌ها آسیب دیدند و رو به تعطیلی گذاشتند.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی به سایر افرادِ خارج از صنعت چاپ تعلق گرفت و تخصیص ارز به بخش کاغذ هم با مدیریت‌های سراسر غلط به یک فاجعه انجامید. در حوزه مقوا و صنعت بسته‌بندی و کاغذ گلاسه هم دچار مشکل شدیم. افراد اندکی برای واردات مواد اولیه صنعت چاپ ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند ولی محصولات وارد بازار نشد و اگر هم شد، مشکل کاغذ رخ داد و در نهایت مقوا با قیمت آزاد در اختیار مصرف کننده قرار گرفت.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کشور در ادامه گفت: اصلی‌ترین اقدام برای حل مشکلات چاپخانه‌داران را رفع موانع می‌دانم. بسیاری عزیزان مواد اولیه را با ارز آزاد وارد کردند ولی باز هم قوانینی سر راه‌شان قرار داشت که هیچ‌منطق و اصولی نداشت. موانع بسیاری در حوزه پلیمر و بسته‌بندی داریم و شاهد کارشکنی‌هایی هستیم که با تعرفه‌گذاری انجام می‌شوند.

ابوالحسنی گفت: تخمین زده می‌شود هر ایرانی سالانه ۵ کیلوگرم محصولات بسته‌بندی نظیر انواع سس‌ها را استفاده می‌کند. تنها مواد اولیه که برای تولید آن در ایران به خودکفایی رسیده‌ایم، همین بسته‌بندی‌های پلیمری است اما جای تاسف دارد که این هم با افزایش قیمت روبرو شده است. رانت کنونی موجب شده چاپخانه‌داران علاقمند به وارداتِ موادِ اولیه‌ای باشند که مشابه آن در کشور وجود دارد. این مواد ۱۵ تا ۲۰ درصد، ارزان‌تر در داخل به‌دست می‌آید. چنین رانتی در هیچ کشور دیگری وجود ندارد.

وی گفت: برخی چاپخانه داران حتی هزینه مرکب را نمی‌گرفتند ولی تعداد چاپخانه دارانی که زیر قیمت کار می‌کردند تا کسب و کارشان شلوغ و پر رفت و آمد جلوه کند، اندک بود. چنین‌چاپخانه‌دارانی کارهای خلاف را چاپ می‌کردند. این‌گروه‌ها جعبه‌های لوازم یدکی فیک یا مشکل دار را چاپ می‌کردند که البته قسمی از این‌ها مجوز هم نداشتند.