پراکندگی یک ویروس کشنده به آب شدن یخ ها مرتبط است

 زیست آنلاین: دانشمندان، کاهش یخ های دریایی که در قطب شمال در دهه های اخیر شتاب گرفته است را با شیوع یک ویروس کشنده در پستانداران دریایی مرتبط دانسته اند.

به گزارش زیست آنلاین، محققان دریافتند که ویروس PDV) ،distemper Phocine)  از حیوانات ساکن در اقیانوس اطلس شمالی به جمعیت حیوانات ساکن در اقیانوس آرام شمالی منتقل شده است.
دانشمندان می گویند با از بین رفتن بیشتر یخ، شیوع پاتوژن ها بیشتر خواهد شد.
در این مطالعه 15 ساله، فک ها، شیرهای دریایی و سمورهای آبی بوسیله ماهواره ردیابی شدند.
از بین رفتن یخ دریا در قطب شمال یکی از بارزترین نشانه های تغییرات اقلیمی در کره زمین طی چهار دهه گذشته بوده است. براساس اعلام هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی، یخ ها بین سال های 1979 تا 2018 حدود 12 درصد در هر دهه عقب نشینی می کنند.
هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی در گزارش خود در مورد اقیانوس ها و یخ های قطب در ماه سپتامبر اعلام کرد این تغییرات در یخ های دریایی در ماه سپتامبر سال جاری در 1000 سال گذشته بی سابقه است. یخ های دریایی در قطب شمال ضعیف و نازک شده اند. بین سالهای 1979 و 2018، نسبت واقعی یخ های چند ساله که حداقل پنج سال سن دارند تقریباً 90٪ کاهش یافته است.
محققان شیوع احتمالی ابتلا به ویروس PDV را که باعث کشته شدن تعداد زیادی از افراد در بندرگاه های اقیانوس اطلس شمالی در سال 2002 شد، بررسی کرده اند.
اما شیوع ویروس در موجودات دریایی در شمال اقیانوس آرام تا سال 2004 دیده نشده بود تا اینکه که PDV در سمورهای آبی دریاهای شمالی آلاسکا مشاهده شد.
نمونه هایی از 2500 پستاندار دریایی در نقاط مختلف در طی دوره مطالعه جمع آوری شد. داده های ماهواره ای از حیوانات نشانه گذاری شده موقعیت ها را ثبت کردند که با داده های مربوط به از بین رفتن یخ های دریا در ارتباط بود.
دانشمندان می گویند که رکورد ذوب شدن یخ ها در آگوست 2002 با انتشار و آلودگی گسترده به PDV در شیرهای دریایی استلر در شمال اقیانوس آرام در سال های 2003 و 2004 همراه شد و نتیجه بیش از 30٪ از آزمایشات حیوانات مثبت اعلام شده است.
از بین رفتن یخ های دریا منجر به این می شود که حیات وحش دریایی در زیستگاه های جدید به جستجوی غذا ادامه بدهند و از بین رفتن موانع طبیعی، مسیرهای جدیدی را برای حرکت آنها فراهم می آورد. با حرکت حیوانات و تماس با گونه های دیگر، امکان انتقال بیماری های عفونی جدید با اثرات مخرب بالقوه بوجود می آید.
محققان هشدار می دهند که این روند می تواند ادامه یابد زیرا آنها معتقدند تغییرات ناشی از آب و هوا در اقیانوس قطب شمال افزایش می یابد و با وجود پیامدهای نامشخص برای بسیاری از گونه‌ها، احتمال گسترش پاتوژن ها افزایش خواهد یافت.

منبع: bbc