وزیر فرهنگ: دولت خود را به خودکفایی کاغذ متعهد می‌داند

تهران – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت خود را به خودکفایی کاغذ متعهد می داند و رئیس جمهور شخصا پیگیر این مسأله است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی یکشنبه شب در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران افزود:‌ دو موضوع را در حوزه کاغذ دنبال می‌کنیم که یکی تخصیص ارز برای واردات کاغذ در کوتاه مدت بود که با پیگیری حل شد و دومی خودکفایی در صنعت تولید کاغذ است که جزو برنامه های میان‌مدت و بلندمدت دولت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق برآورد ٢٨٠ هزار تن کاغذ نیاز صنعت انتشارات (مطبوعات و کتاب) کشور است، مجموعه‌ها و کارخانجات تولید کاغذ در حال فعال شدن و تکمیل ظرفیت هستند که می‌توانند بالای ٣۵٠ (هزار) تن کاغذ تولید کنند این شعار نیست، یک برآورد دقیق است.

وی افزود: کارگروهی در دفتر معاون اول رئیس جمهوری (محمد مخبر) تشکیل شده که وزارت فرهنگ و معاونت‌های تخصصی به همراه وزیر صنعت و مدیران عامل بانک های مرتبط همچنین استانداران مرتبط در این کارگروه حضور دارند که مشکلات و ظرفیت های مجموعه‌های تولید کاغذ را یک به یک بررسی کردیم.

اسماعیلی با بیان اینکه رئیس جمهوری شخصا پیگیر مسأله کاغذ و خودکفایی است، اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف همه در تلاش هستیم، مسیر را هم مشخص کردیم، امیدواریم با گذشت زمان و پیشرفت مرحله به مرحله، در گام اول امسال تکمیل ظرفیت تولید انجام شود و ابتدای سال آینده هم ظرفیت‌های جدید اضافه شود تا بتوانیم به هدف‌گذاری اعلام شده برسیم. خود را هم متعهد می‌دانیم که به خودکفایی کاغذ برسیم.

وزیر فرهنگ: دولت خود را به خودکفایی کاغذ متعهد می‌داند

پرونده کاغذهای احتکاری در دستگاه قضا در حال پیگیری است

اسماعیلی درباره کشف کاغذهای احتکاری گفت: حدود ٢ هزار تن کاغذ احتکار شده بود که مسیر قانونی تحویل و انتقال آن در حال طی شدن است؛ با تکمیل فرایند حقوقی این کاغذها در اختیار ناشران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پرونده کاغذهای احتمالی در دستگاه قضایی در حال پیگیری است رئیس قوه قضاییه خیلی کمک کردند و این کاغذها در حال انتقال به تهران است؛ البته تخصیص کاغذ ناشران با برنامه ریزی دقیق معاونت فرهنگی وزارتخاته و بر اساس سوابق، اولویت‌ها و شاخص‌ها انجام می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ارز ترجیحی کاغذ گفت: از آخرین فرصت تخصیص ارز ترجیحی استفاده کردیم و کار را به گونه ای انجام دادیم که امیدواریم دیگر به ارز ترجیحی برای کاغذ، نیاز نداشته نباشیم.

سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی از حدود ۳۰ کشور، کار خود را از روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) آغاز کرده و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه دارد.

علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ از جدیدترین محصولات حوزه نشر و تازه های کتاب در این نمایشگاه بازدید کنند.

همزمان با این رویداد حضور نمایشگاه مجازی با حصور ۲۸۰۰ ناشر در سامانه در جریان است و علاقه مندان می توانند کتاب های مورد علاقه خود را این سامانه خریداری کنند.