هدف هفتم از اهداف توسعه پایدار: انرژی پاک و مقرون به صرفه

زیست آنلاین: سازمان ملل متحد برای دستیابی به آینده ای بهتر و پایدار برای همه، 17 هدف (از جمله چالش های مربوط به فقر، نابرابری، تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست، صلح و عدالت) را تحت عنوان اهداف توسعه پایدار تعیین نموده که چالش های جهانی عصر حاضر را به مردم یادآوری می نمایند. اهدافی که همه به هم پیوسته اند و کسی را نادیده نمی گیرند. آنچه مهم است اینکه، بتوانیم تا سال 2030 به همه آنها دست یابیم.

به گزارش زیست آنلاین، برای تحقق یافتن بسیاری از اهداف 17 گانه توسعه پایدار، یک محیط سالم نقشی اساسی دارد. با فرصت کمی که برای تحقق آنها (یعنی 2030 ) باقی مانده است، جهان باید سرعت بیشتری بگیرد و برای یافتن راه حل های بهتر در مورد آلودگی های محیط زیست، تغییرات آب و هوایی و از بین رفتن تنوع زیستی تلاش بیشتری انجام دهد. آنچه در این گزارش آمده، هدف شماره 7 از اهداف توسعه پایدار با عنوان انرژی پاک و مقرون به صرفه است که هدف اصلی آن دسترسی به انرژی پاک مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه می باشد.

 اهداف 17 گانه توسعه پایدار

عدم دسترسی به منابع انرژی و سیستم های انتقال آن محدودیتی برای توسعه اقتصادی و انسانی است. مجموعه ای از منابع انرژی تجدید پذیر و غیر قابل تجدید مانند انرژی خورشید، باد، جذر و مد، زمین گرمایی، سوخت های گیاهی یا انرژی زیستی یا بیوفیول، زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی و اورانیوم بطور طبیعی در محیط زیست قرار دارند.

افزایش استفاده از سوخت های فسیلی و به تبع آن عدم اقدام لازم برای کاهش گازهای گلخانه ای پیامدهای ناگواری برای تغییرات آب و هوایی جهانی در پی خواهد داشت. بهره وری انرژی و افزایش استفاده از منابع تجدید پذیر در کاهش تغییرات آب و هوا و کاهش ریسک وقوع حوادث طبیعی نقش دارند. به منظور محافظت از اکوسیستم های طبیعی امکان استفاده و توسعه بیشتر منابع تجدیدپذیر و گیاهی فراهم می شود.

حقایق، آمار و ارقام:

3میلیارد نفر از مردم جهان برای گرم کردن فضاهای خود و پخت و پز به چوب، زغال سنگ، زغال سنگ یا ضایعات حیوانی متکی هستند.سهم اصلی در تغییرات آب و هوا مصرف انرژی است و حدود 60 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهد.

از سال 1990 انتشار جهانی CO2 بیش از 46 درصد افزایش یافته است.

امروزه انرژی جزر و مد بزرگترین منبع تجدیدپذیر برای تولید برق است که 16٪ از برق جهان را با قیمت های رقابتی تأمین می کند که این نوع از انرژی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم قابل توجهی در تولید  برق دارد.انرژی زیستی یا گیاهی یا بیوفیول 10٪ از انرژی اولیه جهان را تأمین می کند.

اهداف مرتبط با محیط زیست:

هدف 7.1: دسترسی جهانی به خدمات انرژی مقرون به صرفه ، قابل اعتماد و مدرن باید تا سال 2030 تضمین شود.

هدف 7.2: سهم انرژی های تجدید پذیر در ترکیب سبد انرژی باید تا سال 2030 به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

هدف 7.3: بهره وری انرژی باید تا سال 2030 به میزان دو برابر نرخ جهانی بهبود یابد.

هدف 7 الف: برای تسهیل در دسترسی به فن آوری انرژی پاک و تحقیقات مرتبط با آن از جمله انرژی های تجدید پذیر، بهره وری انرژی و فناوری های پیشرفته برای کاهش آلایندگی سوخت های فسیلی ، همکاری های بین المللی تا سال 2030 تقویت شده و سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی و فناوری انرژی پاک ارتقا یابد.

هدف 7 ب:  زیرساخت ها و فناوری های ارتقاء برای تأمین خدمات انرژی مدرن و پایدار در همه در کشورها شامل کشورهای کمتر توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه، جزایر کوچک و … مطابق با برنامه های هر یک از آنها  تا سال 2030 ، گسترش یابد.

 اهداف توسعه پایدار در خصوص محیط زیست

منبع:unenvironment