نمی‌توان از تولید گفت اما صادرات را محدود کرد

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است: نام‌گذاری امسال به سال رونق تولید، با توجه به شرایط امروز کشور، هدفی هوشمندانه است، اما اینکه دولت و دستگاه‌های اجرایی مسئول چگونه در رابطه با این شعار عمل می‌کنند، چگونگی دست‌یابی به این هدف را تعیین می‌کند.

عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که در گذشته نیز بارها مطرح شده، تولید به عنوان یکی از اصلی‌ترین مبناهای اقتصاد کشور مطرح است و در کنار رشدی که در آمارهای کلان ایجاد می‌کند، می‌توان با رونق تولید شاخص‌هایی همچون اشتغال‌زایی و بهبود سطح معیشت مردم را نیز پوشش داد.

به گفته وی، رونق تولید نیاز به پیش زمینه‌های گسترده‌ای دارد تا شرایط برای پرداختن به آنها فراهم نشود، نمی‌توان انتظار داشت اهداف مدنظر در این حوزه اجرایی شوند. بخش خصوصی واقعی باید تفاوت در سیاست‌ها را درک کند تا نسبت به آینده تولید و سرمایه‌گذاری در این حوزه امیدوار شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رونق تولید بدون توجه ویژه به صادرات غیر ممکن است، توضیح داد: تولیدکنندگان برای برنامه‌ریزی برای آینده نیاز به دسترسی حداکثری به بازارهای ممکن دارند و در این حوزه صادرات اهمیت بسیار زیادی دارد.

موسی‌پور ادامه داد: متأسفانه آنچه در طول ماه‌های گذشته دیده‌ایم سیاست‌هایی بوده‌اند که به سمت محدود کردن صادرات حرکت کرده و مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی به وجود آورده است. این در حالی است که اگر بخواهیم به سمت رونق حرکت کنیم، چاره‌ای جز اهمیت دادن به صادرات و فعال کردن تمام ظرفیت‌ها برای این گروه نداریم.

وی با اشاره به لزوم توجه به تمام مشکلاتی که فعالان اقتصادی در ماه‌های گذشته با آن رو به رو بوده‌اند، گفت: ارائه تسهیلات ویژه مالی و غیر مالی از جمله تسهیل فضای کسب و کار، کمک به شفافیت اقتصادی و استفاده از توان بخش خصوصی واقعی اهمیت بسیار بالایی دارد. در این زمینه حتی تسهیل واردات کالاهای مورد نیاز برای بخش‌های تولیدی نیز اهمیت بالایی دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی داشت. اگر همه این موارد لحاظ شود وقتی در اسفند ۱۳۹۸ به عملکرد اقتصادی کشور نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم در سالی که گذشت یک تحول مثبت رخ داده است.

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۸ را سال “رونق تولید” نام‌گذاری کردند. ایشان در پیام نوروزی خود، از تمامی دست‌اندرکاران خواستند تا شرایط برای حمایت کامل از تولیدکنندگان ایرانی فراهم شود.