نحوه چاپ تراکت

تراکت به برگه‌های کاغذی گفته می‌شود که چاپ می‌شوند. تراکت‌ها با رعایت نکات چاپ درست، رویداد یا هدف خاصی را به مخاطب منتقل می‌کنند. تراکت ‌ها معمولاً با تیراژ بالا توزیع می‌شوند و در مکان‌های عمومی و شلوغ پخش می‌گردند. از آنجاییکه تراکت‌ها یکی از ارزانترین روش‌های تبلیغ هستند، به آسانی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند و به دلیل اینکه یا مستقیماً و به صورت دستی به مخاطب داده می‌شوند یا بر روی دیوار و صندوق پستی چسبانده می‌شوند، بسیار مورد استقبال واقع می‌شوند. اصولاً عمر تراکت‌ها کوتاه است و در نتیجه فرصت کمی برای تحت تأثیر قرار دادنِ مخاطب دارند؛ به همین دلیل، برای عدم اشتباه در طراحی و نحوه چاپ تراکت بهتر است از متخصصین در این زمینه مشورت بگیرید. در این مطلب، به بررسی نحوه چاپ تراکت و کارکرد آن می‌پردازیم.

 

تراکت چیست؟

تراکت یک نوع ابزار تبلیغاتی سنتی است که از گذشته‌های دور جزو اولین وسایل آگهی‌رسانی و تبلیغاتی محسوب می‌شد. تراکت یک برگه از جنس کاغذ است که توضیحاتی را درباره‌ی یک شغل، کسب و کار یا یک فعالیت اجتماعی ارائه می‌دهد و مشخصات و ویژگی‌های آن را شرح می‌دهد. تراکت یا آگهی تبلیغاتی به طرق مختلفی در میان مردم و مخاطبین پخش می‌شود. تراکت‌ها معمولاً در مکان‌هایی پخش می‌شوند که مغازه‌های زیادی وجود داشته باشد و افراد زیادی در آنجا عبور و مرور کنند. به همین دلیل، تراکت‌ها برای مناسبت‌های گوناگون چاپ و توزیع شده و در مراکز شلوغ پخش می‌شوند.

نحوه برش زدن و تا کردن تراکت

می‌توانید تراکت‌ها را به کمک نرم افزار Microsoft Publisher طراحی کنید. مثلاً برای چاپ تراکت A5 یا A6 می‌توانید از این نرم افزار استفاده کنید که معمولاً بر روی یک صفحه، می‌توانید چندین تراکت را قالب‌بندی کنید تا بعداً آنها را برش دهید. وقتی تراکت مورد نظرتان را به درستی قالب‌بندی کردید، می‌توانید آن را به یک شرکت چاپ بفرستید یا خودتان می‌توانید آنها را چاپ کنید. اگر تراکت را دورو طراحی کرده‌اید، مطمئن شوید که هر دو طرف تراکت را به درستی چاپ کرده‌اید (نه اینکه یک طرف آن وارونه باشد!). بعلاوه، اگر خودتان تراکت‌ها را چاپ می‌کنید، توجه داشته باشید که باید آنها را از روی خط و با دقت ببرید یا تا کنید. کاغذ کاتر نیز بهترین گزینه برای چاپ تراکت است.

نحوه آماده‌سازی تراکت

در هنگام طراحی تراکت تبلیغاتی بسیار مهم است که یک سری اصول و نکات کلیدی را رعایت کنید تا تراکت شما به اندازه کافی برای مخاطب جذاب باشد تا آن را مطالعه کند. به همین دلیل، طراحی تراکت بسیار بااهمیت است و به فروش و بازده‌ی کسب و کار یا فعالیت شما کمک می‌کند. برای طراحی و آماده‌سازی تراکت به موارد زیر توجه کنید:

استفاده از تصاویر مناسب در تراکت

قبل طراحی یک تراکت تبلیغاتی توجه داشته باشید که تصاویر نقش مهمی در طراحی تراکت ایفا می‌کنند. با استفاده از تصاویر با کیفیت می‌توانید توجه مخاطب و مشتری احتمالی را جلب کرده و تأثیرگذاری بیشتری در مخاطب ایجاد کنید.

تیتر خوب

یک تیتر ضعیف می‌تواند باعث عدم تأثیرگذاری و عدم موفقیت تراکت شود. پس ابتدا خوب فکر کرده و یک تیتر مناسب پیدا کنید. تیتر تراکت باید با کسب و کار یا فعالیتتان مرتبط باشد. خواننده فقط با خواندن تیتر تراکت باید از محتوای آن مطلع شود. هدف اصلی تراکت نیز همین است.

استفاده از فونت خوانا

فونت نوشته‌های داخل تراکت را طوری انتخاب کنید که خوانا بوده و با شرایط کسب و کارتان ارتباط داشته باشد. توجه داشته باشید که در طراحی تراکت نیازی نیست از دو نوع فونت متفاوت استفاده کنید.

شناسایی مخاطبین هدف

مخاطب هدفتان را با دقت شناسایی کنید. پیام و توضیحات خود را مناسب با مخاطب هدف منتقل کنید. برای شناسایی مخاطب هدف، به اندازه کافی وقت صرف کرده و تحقیق کنید تا پیام خود را به درستی به مخاطبینی که می‌توانند به خریدار تبدیل شوند برسانید.

برجسته کردن مزایا و تخفیف‌های ویژه

در تراکت تبلیغاتی، به مزایای کسب و کار یا فعالیت خود اشاره کنید تا با رقبا متمایز شوید، به گونه‌ای که مشتریان از بین رقبای زیاد، شما را بدون هیچگونه تردیدی انتخاب کنند. در صورتی که تخفیف ویژه‌ای برای محصول یا خدمات خود در نظر گرفته‌اید، باید آن را برجسته کنید و مشتری را ترغیب به خرید کنید.

محتوای مختصر و مفید

متن تراکت باید کوتاه و مفید باشد تا مشتری به آسانی بتواند پیام شما را متوجه شود. مطمئن شوید که متن فاقد اشتباه و غلط املایی باشد چون در صورت وجود حتی یک اشتباه نگارشی یا املایی، دیگر هیچ راهی برای جبران وجود ندارد و تراکت شما در نسخه‌های زیادی چاپ شده که در واقع بی‌ارزش است.

فرمت فایل در خروجی چاپ

فایلی که طراحی کرده‌اید تاثیر زیادی در نتیجه نهایی می‌گذارد. کارهای چاپی معمولاً با یکی از فرمت‌های JPEG، PDF یا TIFF ذخیره می‌شوند. مناسب‌ترین فرمت برای چاپخانه PDF است زیرا محصول نهایی دیگر به هیچ وجه در هنگام چاپ دچار تغییر نخواهد شد. در فرمت PDF، کیفیت تصویر حفظ شده و نوشته‌ها بدون تغییر خواهند ماند.

چاپ تراکت

باید از نحوه چاپ تراکت قبل از اقدام به چاپ آن آگاهی کاملی داشته باشید. تراکت‌های تبلیغاتی معمولاً در سایز A5 و روی کاغذ گلاسه 135 گرمی و به شکل تک رو چاپ می‌گردند. می‌توان تراکت را به صورت چهار رنگ (چاپ افست یا دیجیتال) و یا تک رنگ (چاپ ریسو) به چاپ رساند. همچنین می‌توان آنها را به صورت دو رو و در سایزهای دیگر نیز روی کاغذهای متفاوتی چاپ کرد. برای بالا بردن مقاومت و ماندگاری تراکت می‌توان سطح آن را با سلفون پوشش داد.

نوع کاغذی که برای چاپ تراکت انتخاب می‌کنید تأثیر زیادی در ظاهر نهایی تراکت دارد. اغلب برای جذابیت رنگیِ بیشترِ تراکت، کاغذ گلاسه با گرماژهای گوناگون را به کار می‌برند.کاغذهای گلاسه، تحریر، الوان و کرافت رایج‌ترین انواع کاغذهای مورد استفاده جهت چاپ تراکت میباشند.

تفاوت تراکت با کارت ویزیت

نحوه چاپ تراکت

برای جلسات شخصی و رسمی‌تر بهترین گزینه کارت ویزیت می‌باشد و می‌توانید کارت ویزیت را بین مخاطبین پخش کنید. کارت ویزیت اصولاً حاوی نام شخصی شما به همراه شرکت یا سازمانی است که در آنجا مشغول به کار هستید. این کارت نام و سمت شما و اطلاعات تماس شما و شرکتتان را ارائه می‌دهد. کارت ویزیت برای روابط حرفه‌ای شخصی به کار می‌رود.

در مقابل، تراکت‌ برای تبلیغات انبوه کاربرد بهتر و بیشتری دارد. تراکت‌ها و بروشورها روشی ایده‌آل برای ارسال پیام شما به طیف وسیعی از افراد هستند. تراکت‌ها بسیار کارآمدند چون وقتی آنها را در یک مکان شلوغ پخش می‌کنید، توسط هزاران نفر قابل‌مشاهده هستند. بدین ترتیب برند شما در معرض دید افراد زیادی قرار خواهد گرفت. هرچه تعداد تراکت‌های شما بیشتر باشد، تعداد مشتریان احتمالی شما نیز بیشتر خواهد شد.

مشخص است که هر دو نوع خدمات بازاریابی، یک هدف یکسان دارند و آن چیزی جز معرفی برند و کسب و کار و خدمات شما نیست. شما با توجه به زمینه کاری خود می‌توانید از یکی از آنها استفاده کنید. همانطور که گفتیم، کارت ویزیت برای روابط حضوری شخصی و رسمی عالی است، اما دامنه دسترسی آن محدود است. هنگامی که به کسی کارت ویزیت خود را می‌دهید، اطلاعات تماس خود و شرکتتان را فقط در اختیار یک نفر قرار می‌دهید. از طرف دیگر، تراکت‌ها می‌توانند در اختیار افراد بیشتری قرار گیرند و از این نظر استراتژیک هستند. فرق اصلی بین این دو خدمات بازاریابی، در رسمی بودن و تعداد تأثیرگذاری آنها است.

یک تفاوت دیگر بین کارت ویزیت و تراکت این است که کارت ویزیت معمولاً شامل نام و سمت شما و همچنین نام شرکت، آدرس شرکت و لوگوی شرکت است. همچنین ممکن است اطلاعات اضافی مثل اطلاعات تماس شما، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و فاکس را شامل شود.

در مقابل، بروشور معمولاً می‌تواند اطلاعات خیلی بیشتری را در خود جای دهد. یک بروشور می‌تواند حاوی لوگوی برند، نام شرکت، یک شعار تبلیغاتی و هر چیز دیگری باشد. تراکت تبلیغاتی یا بروشور می‌تواند شامل معاملات تبلیغاتی ویژه‌ باشد و اخبار یا نکات ویژه‌ را به مشتریان اطلاع‌رسانی کند. به همین دلیل، تبلیغات با استفاده از بازاریابی دسته‌جمعی بهتر است زیرا وظیفه اصلی آن نمایش مستقیم کسب‌ وکار یا خدمات شما و محتوای تبلیغاتی می‌باشد.

چرا ما از تراکت استفاده می‌کنیم؟

تراکت در بازاریابی بسیار موثر است زیرا نام و برند شما و شرکتتان را به تعداد بسیار زیادی از افراد معرفی می‌کند. به ویژه با استفاده از ترفندهای کپی ‌رایتِ بازاریابی با تراکت، انگیزه‌ی کسب ‌و کار بیشتر می‌شود. در مقایسه با کارت‌ ویزیت، تراکت‌ به دست افراد خیلی بیشتری می‌رسد، اما به اندازه‌ی کارت ویزیت رسمی نیست. با این وجود، تراکت از لحاظ نشان تجاری و منتقل کردن پیام شرکتتان، یکی از مؤثرترین راه‌های بازاریابی انبوه محسوب می‌شود و طرفداران زیادی دارد و یکی از قدیمی‌ترین ابزار بازاریابی است که با گذشت سالیان طولانی، همچنان مورد استقبال کسب و کارها واقع می‌شود.