میزان زرارعت چوب استان تا اسفند باید به ۵۰۰ هکتار برسد

براساس تکلیف به منابع طبیعی، باید زراعت چوب در حداقل ۵۰۰ هکتار از اراضی واگذار شده تا اسفند ماه سال جاری انجام و مابقی سطوح نیز برای زراعت جدید آماده شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع روز چهارشنبه در جلسه زراعت چوب استان اظهار داشت: در جهت تأمین نیاز حدود پنج میلیون مترمکعب مواد اولیه صنایع چوب و سلولزی استان: در فاز نخست اجرای این طرح، شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان شناسایی و واگذاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار آن انجام، و فرآیندهای قانونی واگذاری یک هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اقدام است .
وی  به نهایی شدن فرآیند استحصال ۸۰ هزار مترمکعب چوب در سطح استان پس از انجام مزایده ها تا زمان حاضر اشاره و خاطرنشان کرد: براساس تکلیف به منابع طبیعی، باید زراعت چوب در حداقل ۵۰۰ هکتار از اراضی واگذار شده تا اسفند ماه سال جاری انجام و مابقی سطوح نیز برای زراعت جدید آماده شود.
وی خاطرنشان کرد:به واسطه ضرورت توجه بیشتر به حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خدادادی استان های شمالی به ویژه گیلان، اجرای طرح زراعت چوب یکی از ارزشمندترین اقدامات است.
وی اجرای طرح زراعت چوب را مورد تأکید و توجه رئیس جمهوری عنوان و با اشاره به تکلیف وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای انجام وظایف در این حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و وجود جنگل در گیلان، مازندران و گلستان؛ عمده تولید صنایع سلولزی، پالت و کاغذ در این استان ها انجام می گیرد.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه براساس انجام فعالیت های مطلوب اقتصادی در حوزه چوب طی سال های اخیر، توانسته ایم اقلام مورد نیاز پالت و چوب کشور را تولید و به خودکفایی برسیم، افزود: این دستاورد در سال های آتی به عنوان یک مزیت در افزایش شاخص صادرات محسوب می شود.
وی بر لزوم استفاده از ظرفیت اراضی تحت تملک سازمان ها و نیروهای مسلح و اختصاص به طرح زراعت چوب تأکید کرد و افزود: باید ضمن افزایش میزان آگاهی مردم از اجرای طرح زراعت چوب، برای ترغیب آنان در جهت مشارکت در این طرح مشوق هایی درنظرگرفته شود.
وی همچنین بر ضرورت بهره گیری از اراضی موجود در استان حتی زمین های شیب دار در راستای ایجاد اشتغال و تولید تأکید و اضافه کرد: کاربری اراضی برمبنای قانون و متناسب با موقعیت های جغرافیایی شهرستان ها تعیین تکلیف و برمبنای آن گام برداشته شود.
نماینده عالی دولت در گیلان  به لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تأمین نهال اشاره و با بیان اینکه ایجاد چهار نهالستان جدید در دستور کار است، گفت: رعایت نکات دقیق حقوقی در قراردادها به منظور حفظ بیت المال و مصالح بخش خصوصی به صورت شفاف مدنظر باشد تا برای آیندگان نیز مشکلاتی ایجاد نشود.
در این جلسه اقدامات صورت گرفته از سوی ادارات کل منابع طبیعی و جهادکشاورزی و نیز برخی مجریان عملیات برداشت و کاشت در خصوص اجرای طرح زراعت چوب در استان بیان شد.
به گزارش ایرنا، گیلان با مساحت ۱۴ هزار و ۷۱۱   کیلومتر مربع  و حدود دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارای ۵۶۵ هزار هکتار مناطق جنگلی ، ۲۴۴ هزار و ۹۸۶ هکتار مناطق مرتعی ، ۳۰۰ هزار هکتار مناطق جنگلی تحت پوشش طرحهای جنگلداری است .