موفقیت محققان شوشی در تولید رلیز از مواد اولیه تولید کاغذ حریر

مدیرعامل شرکت حریر خوزستان گفت: ماده شیمیایی “رلیز” به عنوان یکی از مواد اولیه در تولید کاغذ حریر به همت متخصصان داخلی در یک شرکت دانش بنیان در شوش خوزستان بومی سازی شد.

دزفول – ایرنا – سیدمحمدعلی موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ماده شیمیایی که ۱۰۰ درصد وارداتی است اکنون به همت جوانان با استعداد ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوش و با حمایت شرکت حریر خوزستان بومی سازی شده و تست اولیه آن در تولید دستمال کاغذی در این شرکت موفقیت آمیز بوده است.
وی با بیان اینکه ماده شیمیایی رلیز برای تولید دستمال کاغذی حریر از اروپا وارد می‌شود، گفت: ماده تولید شده به همت متخصصان داخلی در شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوش از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در حد استاندارد خارجی است.
مدیرعامل شرکت حریر خوزستان با بیان اینکه تولید انبوه این ماده با تایید تست اولیه آن آغاز شده است، افزود: شرکت حریر خوزستان آمادگی دارد با سرمایه گذاری لازم نسبت به تامین ماده اولیه رلیز مورد نیاز کارخانه‌های تولید دستمال کاغذی کشور اقدام کند.
وی با اشاره به تلاش‌های این شرکت در عمل به فرامین مقام معظم رهبری و سال جهش تولید گفت: در حالیکه ظرفیت اسمی شرکت حریر خوزستان سالانه تولید ۱۰ هزار تن تیشو دستمال کاغذی است، این شرکت در مدت چهار ماه نخست امسال موفق به تولید پنج هزار و ۸۰۰ تن تیشو شده ضمن اینکه برای امسال تولید ۱۶ هزار تن تیشو را هدفگذاری کرده است.
موسوی افزود: شرکت حریر خوزستان نخستین شرکت در کشور است که موفق شد با تلاش متخصصان داخلی از باگاس نیشکر به عنوان ماده اولیه تولید مواد سلولزی (دستمال کاغذی) استفاده کند.
وی ادامه داد: شرکت حریر خوزستان با توسعه زیرساخت‌ها قادر است تمام مواد اولیه مورد نیاز تولید مواد سلولزی را از باگاس نیشکر تهیه کند که این خود حرکتی بزرگ در راستای قطع کامل وابستگی به خارج از کشور در زمینه تولید حریر و تیشو دستمال کاغذی است.
مدیرعامل شرکت حریر خوزستان اظهارداشت: با تلاش کارکنان و مهندسان شاغل در این شرکت عملیات اورهال خط تولید کارخانه حریر به دست متخصصان داخلی با بهترین کیفیت و مطابق با استاندارد خارجی انجام شد.
وی افزود: با وجود اینکه خط تولید، قطعات و تجهیزات کارخانه حریر ساخت کشور ایتالیا است اما متخصصان داخلی موفق شدند با بهترین کیفیت خط تولید این شرکت را تعمیر کنند ضمن اینکه در گام بعدی تلاش می‌شود تا قطعات مورد نیاز خط تولید از این پس از خارج وارد نشده و در داخل کشور بومی سازی شوند.
موسوی بیان کرد: هزینه تمام شده برای تعمیر و تولید قطعات مورد نیاز شرکت حریر خوزستان یک سوم قیمت تمام شده آنها بوده و این کار صرفه جویی ارزی قابل توجهی را به دنبال داشته است ضمن اینکه در زمان اورهال شرکت وقفه‌ای در تولید ایجاد نشد.
وی این اقدام را گامی مهم در راستای دور زدن تحریم‌های ظالمانه دشمنان دانست و گفت: تمام قطعات دستگاه ساکشن (پرس رول)، بیلند، رول‌های هرزگرد و گیربکس سیلندر خط تولید شرکت حریر خوزستان در این شرکت تعمیر و بومی سازی شده و بومی سازی سایر قطعات نیز در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت حریر خوزستان بیان کرد: این شرکت در سال‌های گذشته بخشی از تولیدات خود را به کشورهای افغانستان، ارمنستان و تاجیکستان صادر کرد ضمن اینکه صادرات به کشور عراق نیز در دست پیگیری است.
وی یکی از برنامه‌های مهم این شرکت را حمایت از واحدهای تولید دستمال کاغذی داخل استان خوزستان عنوان کرد و افزود: این شرکت در راستای حمایت از تولید و اشتغال در استان خوزستان، ماده تیشو دستمال کاغذی را با شرایط خاص و به صورت فروش اعتباری در اختیار واحدهای تولیدی داخل استان قرار می‌دهد.
شرکت حریر خوزستان در شهرستان شوش به عنوان نخستین تولید کننده مواد سلولزی دستمال کاغذی از باگاس نیشکر از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد.