مقوای کنگره ای چیست؟

مقوای کنگره ای مقوایی است که در تولید کارتن از آن استفاده می شود. به طور مثال شما یک محصولی را به صورت عمده تهیه می کنید و به دلیل حجم زیاد محصول باید در کارتن قرار گیرد. مقوا های کنگره ای از ویژگی هایی نظیر استحکام و مقاومت بالا و همچنین وزن بسیار کم برخوردار هستند و همین موضوع موجب جلب توجه افراد مختلف به این محصول برای استفاده در مصارف عمومی شده است.

 

مقوای کنگره ای چگونه ساخته می شوند ؟

همان طور که در بالا گفته شد؛ مقوای کنگره ای، محکم و مقاوم و سبک است و از 3 لایه کاغذ کرافت تشکیل شده است. در روند تولید کاغذ کرافت، ورقه های چوب خمیر می شود، در مرحله بعد به کاغذی مقاوم و سبک تبدیل می شود و سپس طی پروسه ای مشخص تبدیل به مقوای کنگره ای  می شود.

به طور کلی؛

رول های  کاغذ کرافت پس از ورود به خط تولید، موج داده شده و چسب و برش خورده و آماده چاپ و بسته بندی نهایی می شوند  و در نهایت شکلی جعبه مانند به خود می گیرند تا روانه ی بازار شوند.

مراحل تولید مقوای کنگره ای

در ابتدا رول های کاغذ کرافت وارد خط تولید می شوند. در این روند بعضی از رول ها برای لایه زیر و رو (لاینر) و برخی برای لایه ی میانی (فلوتینگ) استفاده می شوند. پس از ورود، لاینر و فلوتینگ به وسیله ی چسب نشاسته ذرت به هم چسبانده و پرس می شوند. در مرحله ی بعد بر روی آن ها محتوای چاپ شده قرار می گیرد. سپس تا می شوند و چسب می خورند و در نهایت به شکل جعبه در می آیند. حال روانه ی بازار می شوند تا به مصرف برسند.

نمای کلی مراحل تولید کاغذ کنگره ای را می توانید در تصویر زیرمشاهده نمایید؛

مزایای استفاده از مقوای کنگره ای

 

– مواد اولیه

در تولید مقوای کنگره ای مواد اولیه ی زیادی مورد استفاده قرار نمی گیرد. مهم ترین مورد چسب نشاسته است که برای چسب زدن لایه میانی به لایه زیر و لایه رو استفاده می شود. به دلیل حجم بالای مصرفی این ماده، چسب را به صورت پودری خشک درون سیلو های بزرگ نگهداری می کنند.

-کیفیت و مقاومت بالا

کاغذ های کرافت مورد استفاده در ساخت مقوای کنگره ای، مقاوم، سبک و محکم هستند و مقاومت بالایی نسبت به وزن را دارا می باشند. این موضوع باعث بالا رفتن کیفیت این محصول می شود. سبک بودن کارتن باعث می شود که مردم از این محصول برای بسته بندی یا وسیله ای برای قرار دادن وسایل شخصی از آن ها استفاده کنند.

 

– صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی از مهم ترین دغدغه های بشر تمام شدن منابع انرژی است. چرا که با تمام شدن برخی از منابع انرژی، دیگر امکان استفاده ی مجدد از آن ها وجود نخواهد داشت. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از کاغذ های قابل بازیافت کرافت به عنوان مواد اولیه می توان در مصرف چوب (انرژی) صرفه جویی کرد.

– کیفیت بالای چاپ

در صورتی که مقوا های کنگره ای سطح مطلوبی داشته باشند، کیفیت چاپ بالا می رود و چاپ پذیری و رنگ پذیری بهتری می توانند داشته باشند. سطح کارتن هر چقدر صاف و صیقلی تر باشد، کیفیت چاپ بالاتر می رود. این موضوع باعث می شود زمانی که طرحی روی کارتن نقش می بندد، رنگ بهتری به خود بگیرد. این امر موجب بالاتر رفتن کیفیت چاپ می شود.

 

 

نتیجه گیری

مقوای کنگره ای (کارتن) محکم و مقاوم و سبک و درعین حال ارزان و قابل دسترس است و از آن می توان در مکان های مختلفی استفاده کرد. استفاده از این محصول باعث صرفه جویی در مصرف چوب می شود. همچنین این محصول علاوه بر ویژگی های دیگر از چاپ پذیری و رنگ پذیری بالایی هم بهره می برد.