مقصر گرانی کاغذ کیست؟/ وزارت ارشاد یا دلالان بازار سیاه

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان مسئله قیمت کاغذ چندسالی است که گریبان ناشران را گرفته است. در برخی زمان‌ها قیمت کاغذ به اوج می‌رسد، پس از مدتی اندکی کاهش می‌یابد و این بی ثباتی ناشران را برای انتشار کتاب هایشان با مشکل مواجه می کند.

 

چندی پیش محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کمبود کاغذ در بازار نشر گفت و علت آن را متوقف شدن کاغذ در گمرک عنوان کرد.

وی همچنین از تلاش‌های این معاونت برای برطرف شدن مشکل گرانی کاغذ خبرداد و بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار‌های اداری اولیه را برای برطرف شدن مشکل ماندن کاغذ در گمرک انجام داده است. 

پس از آن محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره کاغذ گفت: بخشی از کاغذی که در گمرک متوقف شده بود آزاد شده است.

پس از پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان متوجه شدیم، در گمرک کاغذی دپو نشده است. کاغذ‌ها در انبار‌ها هستند و به سراسر کشور ارسال می‌شوند.

پس از آن با رضا حاجی آبادی، مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس، از ناشران فعال این روز‌های کشور درباره وضعیت قیمت کاغذ پرسیدیم. وی از افزایش قیمت کاغذ خبرداد و گفت: چند روزی است سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ثبت سفارش کاغذ به بهانه کرونا تعطیل است. حتی کاغذ‌هایی که در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ در این سامانه سفارش دادم، هنوز به دستم نرسیده است.

وی افزود: چون سه روز است با تعطیلی سامانه ثبت سفارش کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه شیوع کرونا در کشور روبه رو هستیم، هنوز نتوانستیم کاغذ مورد نیازمان را در این سامانه ثبت کنیم. این مسئله به معظلی برای ناشران تبدیل شده است. از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این زمینه پاسخگوی ناشران نیست.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس ادامه داد: افزایش و کاهش قیمت کاغذ تابعی از عملکرد کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وقتی این کارگروه کاغذ را توزیع می‌کند و کار‌های اداری را با سرعت انجام می‌دهد، قیمت کاغذ کاهش می‌یابد. با کند شدن روند کاری کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوباره شاهد افزایش قیمت در بازار کاغذ هستیم.