معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: فاز اول کارخانه تولید کاغذ سنگی فاروج که دستگاه‌های تولید این کارخانه از کشور چین خریداری و وارد شده است تا فروردین ۱۴۰۰ بهره‌برداری می‌شود.

مهیار مشایخی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای ساخت این کارخانه ۲۴ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.

 

وی افزود: با بهره برداری کامل از این کارخانه برای ۱۱۳ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.
مشایخی گفت: محصولات این واحد تولیدی، گرانول ترکیبی بر پایه کربنات کلسیم و انواع محصولات کاغذی از کربنات کلسیم است و ظرفیت آن ۸۸ هزار تن محصول در سال است.
وی اظهار داشت: با آغاز بهره برداری از این واحد در سال جاری، ۴۵ هزار تن کاغذ و گرانول تولید می شود.
معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در باره تولید کاغذ سنگی در شهرستان جاجرم هم گفت: متقاضی اجرای این طرح، به علت فراهم نشدن ارز دولتی، از سرمایه گذاری انصراف داد.
ماندگاری و  استحکام بالا، ضد رطوبت بودن و قابل بازیافت بودن از مهم ترین ویژگی های کاغذ سنگی است.
کاغذ سنگ که با اسامی دیگری مثل کاغذ سنگی، کاغذ آهک یا کاغذ معدنی نیز نامیده می شود نسل جدیدی از کاغذ است که در سال های اخیر اختراع شده است،  ماده اولیه این کاغذ پودر کربنات کلسیم بوده که جایگزین استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ است، از خواص آن ضد آب بودن، مقاومت در برابر پارگی، جلوه ی جادویی رنگ ها بر روی آن و در نهایت برگشت پذیری آن به خاک طی دوره بازیافت کوتاه مدت عنوان می شود.
ماندگاری و  استحکام بالا، ضد رطوبت بودن و قابل بازیافت بودن از مهم ترین ویژگی های کاغذ سنگی است
 در سال ۹۵ با بومی سازی این صنعت در یزد، ایران به جمع چهار کشور صاحب این صنعت نظیر کانادا، چین و تایوان پیوست.