مطالبه فعالان چاپ و نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد بدون پاسخ ماند/دولت توجهی به صنعت چاپ ندارد

 

به گفته نماینده تشکل‌های چاپ سراسر کشور؛ فعالان این صنعت و نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌های متعدد از وزیر اقتصاد خواستند تا حمایت بیشتری در زمینه مالیات از چاپخانه‌ها داشته باشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، بهمن ماه سال 98 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده بند‌های 3، 4، 8 و 11 از بخش «ب» ماده 9 را تصویب کردند و با این اقدام خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند.

تلاش دست‌اندرکاران صنعت چاپ در این سال‌ها بر این بوده است که چاپ تجاری و بسته‌بندی را نیز با توجه به اینکه در متن قانون کلمه چاپ بدون اشاره به نوع آن معاف از مالیات شده است، معاف کنند. با این حال هنوز اتفاقی رخ نداده است. اخیراً نیز فعالان صنف چاپ به اعاده مالیات برای سالی که صنعت چاپ با مشکلات بسیار روبرو بوده انتقاد داشته و خواستار تعینی مهلت سه ماهه برای ارائه اظهارنامه‌ها شده بودند.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ سراسر کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به مشکلات مالیاتی این صنعت گفت: اکنون بزرگترین مشکل صنعت چاپ بحث مالیات است،‌ با اینکه در خرداد ماه با وزیر اقتصاد نامه‌نگاری کرده و تقاضا داشتیم که با توجه به کاهش سفارشات چاپخانه‌ها در دوران کرونا و فعالیت یک شیفت به جای سه شیفت در چاپخانه‌ها همراهی بیشتری با ما داشته باشند.

وی ادامه داد: این درست است که چاپخانه‌ها در تعطیلات ستاد کرونا باز بوده و به فعالیت خود ادامه داده‌اند‌، اما به دلیل گرانی مواد اولیه حجم سفارشات بالا نبوده است. رؤسای اتحادیه‌‌ها و تشکل‌های صنعت چاپ از وزیر اقتصاد و نمایندگان مجلس خواستند تا همراهی بیشتری داشته باشند.

به گفته شجاع؛ در این راستا تعدادی از نمایندگان مجلس از رئیس سازمان امور مالیاتی و وزیر اقتصاد در نامه‌هایی جداگانه خواستار این شدند که سه ماه مهلت تقدیم اظهارنامه دهند تا بلکه ما در این مدت بتوانیم معافیت چاپخانه‌‌ها را که قانونی است، اجرایی کنیم. یا حداقل برای سال مالیاتی جاری افزایش مالیات نداشته باشیم.

وی با اشاره به تعطیلی‌های گسترده در صنعت چاپ گفت:‌ در دو سال گذشته بسیاری از واحدهای چاپ‌، پیش از چاپ و پس از چاپ تعداد کارگران خود را کاهش دادند و بی‌کاری گسترده در این صنعت داشتیم. اما تلاش شد تا چراغ چاپخانه‌ها خاموش نشود ولی دولت هیچ توجهی به این موضوعات ندارد.

شجاع نامه‌نگاری‌های انجام شده را بی‌نتیجه دانست و گفت:‌ سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد هیچ پاسخی ندادند‌، با وجود اینکه رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به آن‌ها نامه نوشته بود.

 

وی بخشی دیگری از مشکلات این صنعت را کمبود کاغذ دانست و یادآور شد:‌ با توجه به برنامه دولت برای واکسیناسیون معلمان و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهر ماه ما با کمبود کاغذ مواجه خواهیم شد در حال حاضر بسیاری از تجار واردکننده کاغذ اقدام به واردات محصولات جدید نکرده‌اند؛ زیرا قیمت کاغذ در بازار از قیمت تمام شده برای تاجر پایین‌تر است،‌ از فراخوان ارشاد برای واردات نیز استقبال چندانی نشده است‌؛ بنابراین باید فکری برای دسترسی به کاغذ در نیمه دوم سال جاری کرد.