محیط زیست با اجرای طرح چهار خطه گلوگاه – دامغان مخالفت کرد

ساری – ایرنا – محیط زیست به دلیل آنچه که عدم ارائه ارزیابی زیست محیطی اعلام شد با اجرای طرح چهار خطه کردن مسیر گلوگاه- دامغان که سال گذشته کلنگ زنی شد ، مخالفت کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گذر حدود ۱۷ کیلومتر از طرح ۱۳۰ کیلومتری چهار خطه کردن مسیر گلوگاه – دامغان از داخل جنگل هیرکانی که پیشینه ای چند دهه ای دارد و سال پیش به مرحله کلنگ زنی رسید، همواره مخالفت محیط زیست و تشکل‌های زیست محیطی مازندران را به دنبال داشت به طوری که این تشکل‌ها در نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست خواهان توقف این طرح شدند.
اگرچه استارت این پروژه در سال ۹۱ زده شد، ولی مخالفت محیط زیست باعث شد تا اجرای آن به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی با تاخیر ۶ ساله مواجه شود، ولی بار دیگر با پیگیری نماینده منطقه در مجلس شورای اسلامی طرح بدون دریافت ارزیابی زیست محیطی به مرحله کلنگ زنی رسید و حتی بودجه دریافت کرد.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور، دریافت ارزیابی زیست محیطی برای پروژه‌های عمرانی اجباری است و به همین دلیل هم محیط زیست با اجرای طرح به مخالفت برخاسته است و دستور توقف اجرای آن را در مسیر جنگل هیرکانی گلوگاه صادر کرده است.
حدود ۵۰ کیلومتر از طرح چهار خطه گلوگاه در شرق مازندران به دامغان در استان سمنان در حوزه استحفاظی استان مازندران قرار دارد.
مدیرکل محیط زیست مازندران با تایید مخالفت این اداره کل با اجرای طرح در مسیر جنگلی، علت مخالفت را نداشتن ارزیابی زیست محیطی و قانونی بیان کرد و گفت: بر اساس ماده ۲ تبصره ف بند ۳۸ قانون برنامه ششم دریافت ارزیابی زیست محیطی برای تمام پروژه‌های عمرانی اجباری است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط فعلی ما مخالفتی با اجرای پروژه در محدوده های خارج از جنگل هیرکانی گلوگاه نداریم و این پروژه می‌تواند در این مسیرها ادامه یابد تا دستگاه مربوطه ارزیابی زیست محیطی را ارائه کند.
وی ادامه داد: پس از ارائه ارزیابی زیست محیطی، محیط زیست این طرح را بررسی و در صورت نداشتن مشکل زیست محیطی طرح را مصوب و دستور اجرا را می‌دهد.
ابراهیمی اظهار داشت: چنانچه طرح با مشکل زیست محیطی برخورد کند، قطعاً محیط زیست با آن مخالفت می‌کند و باید راهکار دیگری برای اجرای پروژه پیش بینی شود.
مدیرکل محیط زیست مازندران افزود: در دولت اسبق این پروژه در دستور کار قرار گرفت که در آن زمان نیز محیط زیست به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی با آن مخالفت کرد و بار دیگر بدون ارزیابی زیست محیطی اصرار بر اجرای پروژه است.