قیمت شانه و کارتن از تخم مرغ گران‌تر است

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و نرخ کنونی شانه تخم مرغ و کارتن از این محصول گرانتر است.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به اینکه گرانی تخم‌مرغ ارتباطی به مرغدار ندارد، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۳۵ هزار تومان است.

وی عرضه هر شانه تخم‌مرغ با نرخ ۴۴ هزار تا ۴۵ هزار تومان در خرده فروشی‌ها را منطقی دانست و افزود: عرضه با نرخ‌های بالاتر گرانفروشی است که دستگاه‌های نظارتی باید نظارت کنند.

نبی پور قیمت تخم‌مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: از اسفند تا خرداد، مرغداران در فروش هر کیلو تخم‌مرغ ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به دلیل ازدیاد عرضه زیان کردند، در شرایط کنونی کاهش توزیع منجر به التهاب قیمت در بازار شده است.

این مقام مسئول قیمت واقعی هر کیلو تخم‌مرغ را بالای ۱۸ هزار و ۴۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افرود: بنابر آخرین آنالیز وزارت جهاد، قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان است، درحالیکه تشکل‌ها نرخ تمام شده را بالاتر از این قیمت می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه قیمت تخم‌مرغ در میادین ملاک دولت است، بیان کرد: قیمت تمامی اقلام از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است و از طرف دیگر مغازه داران تنها برای جوری جنس تخم‌مرغ می‌آورند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار کشتار مرغ و کاهش تولید را علت اصلی گرانی تخم‌مرغ دانست و گفت: طی ماه‌های اخیر عدم‌حمایت مرغدار منجر به کشتار مرغ‌ها شده است که همین امر منجر به کاهش ظرفیت واحدهای مرغداری شده است. به عنوان مثال خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده تخم‌مرغ ۴۰ درصد ظرفیت خالی دارد.

قیمت مرغ به نرخ واقعی خود می‌رسد

نبی پور ادامه داد: درحال‌حاضر قیمت مرغ ۹۰ روزه، ۷۰ هزار تومان است، درحالیکه مرغدار چنین پولی ندارد چرا که اگر این قیمت بخرد، هر کیلو تخم‌مرغ را با نرخ ۲۰ هزار تومان باید بفروشد.

وی تولید روزانه تخم‌مرغ را ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: بنابر آمار ۱۰ میلیون جوجه ریزی کمتر صورت گرفته که این امر بیانگر کاهش تولید روزانه ۵۰۰ تن تخم‌مرغ است.

نبی پور ادامه داد: دولت برای تنظیم بازار تخم‌مرغ در ۶ ماهه دوم سال اجازه داده که ماهانه ۲ میلیون مرغ تولک رود که این موضوع منجر به کاهش ۱۰ میلیون جوجه ریزی می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار درباره آینده بازار تخم‌مرغ بیان کرد: با توجه به کاهش ۱۰ میلیون جوجه ریزی و تولک رفتن مرغ‌ها پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ به نرخ واقعی خود برسد که این امر به معنای افزایش قیمت نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت یک کیلو شانه و کارتن از تخم‌مرغ ارزانتر است، بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی توزیع نهاده، قیمت کنونی تخم‌مرغ درب مرغداری ارزانتر از شانه و کارتن است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در پایان درباره آخرین وضعیت نهاده دامی تصریح کرد: هم اکنون ۱۰۰ درصد ذرت از سامانه بازارگاه تامین می‌شود، اما کنجاله سویا به طور کامل تامین می‌شود که با وجود سایر مولفه‌های تولید، قیمت تمام شده بالاست.