قفل شدن بازار بعد از تصمیم دولت برای عرضه کاغذ در بورس کالا

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا تهران گفت: بعد از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کاغذ در بورس کالا، بازار این محصول قفل شده و خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود.

احمد شریفان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره دلایل افزایش قیمت کاغذ طی روزهای اخیر بیان داشت: تصمیم وزارت صمت مبنی بر عرضه کاغذ در بورس کالا باعث شده تا بازار کاغذ قفل شود و خرید و فروشی در این بازار طی روزهای اخیر انجام نشود.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم دولت مبنی بر عرضه کاغذ در بورس کالا حدود 15 درصد قیمت کاغذ تحریر را افزایش داده است، گفت: افزایش قیمت کاغذ طی روزهای اخیر هیچ ارتباطی با قیمت دلار و فضای سیاسی کشور نداشته است.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا تهران با بیان اینکه عرضه کالا در بورس و همچنین عرضه کاغذ در بورس کالا خوب است، گفت: اما این کار باید در زمانی مشخص و با آموزش دادن با کاسبان و فعالان بازار انجام می‌شد.

شریفان اظهار داشت: کاسبان و تاجران فعال در حوزه کاغذ تاکنون به صورت سنتی خرید و فروش انجام می‌داده‌اند، بنابراین با فضای خرید و فروش در بورس کالا آشنا نیستند و لذا تصمیم اخیر دولت درباره خرید و فروش کاغذ از طریق بورس کالا منجر به بروز  مشکلاتی برای آنها می‌شود.

وی افزود: بعد از اینکه اعلام شد خرید و فروش کاغذ باید از طریق بورس کالا انجام شود، بازار کاغذ قفل شد و نه تاجر کاغذ خود را می‌فروشد و نه واردکننده کالای خریداری شده خود را وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کاغذ در انبارهای کشور موجود است، اما کارخانه‌ها تمایلی به عرضه کاغذ در بورس کالا را ندارند، ضمن اینکه واردکننده نیز که تاکنون به شیوه سنتی کاغذ وارداتی خود را عرضه می‌کرده است، تمایلی به عرضه کالای وارداتی خود در بورس کالا ندارد.

وی بیان داشت: قیمت کاغذ A4 تغییر نکره است، اما قیمت کاغذ تحریر افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا تهران در رابطه با اثرات جنگ روسیه و اکراین بر قیمت جهانی کاغذ بیان داشت: بعد از جنگ روسیه و اکراین قیمت جهانی هر تن کاغذ از 850 دلار به حدود 1300 دلار رسیده است، اما هنوز افزایش قیمت جهانی کاغذ اثر خود را بر بازار داخلی نگذاشته است، زیرا هنوز تامین نیاز بازار بر اساس واردات قبل انجام می‌شود.