عزمی برای ارتقای کیفیت گندم تولید داخل دیده نمی‌شود

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عزمی در مسئولان برای ارتقای کیفیت گندم تولید داخل دیده نمی‌شود؛ از این رو با حجم وسیعی از واردات گندم مواجهیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم درباره عواملی که سبب بی‌کیفیت شدن گندم تولید داخل می‌شوند، اظهار کرد: خشکسالی‌های دو دهه اخیر به خصوص برای محصولاتی که با کشت دیم به دست می‌آمدند، شرایط خاصی را به‌وجود آورد و محصول نسبت به قبل کم شد.

وی تنوع محصول و اجرا نشدن الگوی کشت را از دیگر چالش‌های مسیر خودکفایی گندم عنوان کرد و افزود: برخی کشاورزان با سلیقه خودشان کشت انجام می‌دادند و بیشتر تمایل به کاشت صیفی‌جات داشتند و به محصولاتی مانند گندم توجه کمتری می‌شد که باعث شد محصول گندم در به حداقل برسد.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس نبود عزم ملی برای حفظ برند خودکفایی گندم را از دیگر عوامل مؤثر در کیفیت گندم تولید داخل بیان و خاطرنشان کرد: متأسفانه عزمی در مسئولان برای رفتن به سمت ارتقای کیفیت گندم دیده نمی‌شود؛ از این رو با حجم وسیعی از واردات گندم مواجه شدیم که گاه این واردات به چهار میلیون تن در سال هم می‌رسید که ارز دولتی فراوانی را هم به خود اختصاص می‌داد.

آزادیخواه اضافه کرد: گاه مافیا نیز از درگاه واردات گندم ورود می‌کرد که موجب نارضایتی کشاورزان گندمکار بود و افرادی با رانت و سوءاستفاده از موقعیت خود به سمت واردات گندم با ارز دولتی 4200 تومان رفتند و بر بازار گندم تأثیر گذاشتند تا کشور را در حوزه خودکفایی با مشکل مواجه کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس درباره بی‌توجهی مسئولان به کیفیت گندم تولید داخل گفت: درست است که گندم تولید داخل نسبت به برخی اقلام وارداتی از کیفیت کمتری برخوردار است، اما این دلیل نمی‌شود که ما به سمت خودکفایی گندم نرویم.

وی ادامه داد: ممکن است کیفیت غذایی گندم تولید داخل استاندارد نبوده و از نوع وارداتی کمتر باشد، اما باز هم به لحاظ هزینه تمام شده نسبت به گندم وارداتی برای کشور به صرفه است.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: عواملی مانند الگوی کشت، واردات بذر و نهاده‌های کشاورزی کیفیت گندم تولید داخل را با مشکل مواجه کرده و متأسفانه نتوانسته‌ایم استفاده حداکثری را از طریق واردات بذر و نهاده‌های کشاورزی برای تقویت گندم داخل داشته باشیم.