سال ۹۷ تمام شد، منابع اشتغال روی کاغذ ماند

سال ۹۷ قرار بود دخل و خرج کشور با محوریت اشتغال شکل گیرد اما حالا در روزهای پایانی سال، وزیر کار از عدم تخصیص منابع اشتغال فراگیر می‌گوید.
سال ۹۷ تمام شد، منابع اشتغال روی کاغذ ماند

خبرگزاری فارس، گروه اقتصادی: زمانی که رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را به مجلس تقدیم می‌کرد اولین ویژگی این لایحه را توجه ویژه اشتغال دانست و گفت که دولت قرار است در سال آتی حدود ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کند. بر همین اساس بود که دولت در تبصره ۱۸ لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که مبلغ ۱۷۴۰۰ میلیارد تومان از محل مابه التفاوت قیمت نفت در سال ۹۷ نسبت به ابتدای سال ۹۶ برای حمایت از طرح های تولیدی و اشتغالزایی اختصاص یابد.

نگاهی به منابع اشتغال بودجه ۹۷

در نهایت و بر مبنای آئین‌نامه اجرایی دولت برای بخش های اشتغال‌زای بودجه سال جاری منابع مالی و تسهیلات پرداختی به متقاضیان اجرای برنامه های اشتغال فراگیر در سال ۹۷ از سه منبع اعتبارات قانونی بودجه، منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی پیش بینی شد.بر این اساس اعلام شد که از محل اعتبارات قانون بودجه ۳ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات جدول شماره ۹ پیوست قانون بودجه، ۲۰ درصد از اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای تا سقف ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و ۵ هزار میلیارد تومان از محل افزایش منابع ناشی از فروش داخلی فراورده های نفتی اختصاص یافته است.

بر مبنای مصوبه دولت همچنین مقرر شد از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان در چارچوب مصوبات هیأت امنای صندوق، ضوابط، مقررات و اسناسنامه نزد بانکهای عامل سپرده گذاری می شود و با تلفیق منابع بانکها به طرح های برنامه اشتغال فراگیر تخصیص یابد.

همچنین قرار بود از محل منابع بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات در اختیار موسسه های عامل قرار گیرد و این موسسات نیز باید تسهیلاتی معادل آن به صورت تلفیق با منابع بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات اختصاص دهند.

بر اساس منابع پیش بینی شده برای اشتغال فراگیر در سال ۹۷، در مجموع ۶۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح های اشتغال، بازسازی و نوسازی صنایع هدفگذاری شد. در چارچوب این آیین نامه سازمان برنامه و بودجه موظف شد با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از تایید برنامه ایجاد و تثبیت اشتغال سال ۱۳۹۷ هر دستگاه، فرایند اجرا، میزان منابع ملی، نوع حمایت ها و مشوق ها و سهم هر استان را که بر اساس شاخص های نرخ بیکاری، تعداد بیکاران، درآمد سرانه، نرخ های بیکاری زنان، جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی و سایر شاخص های تخصصی تعیین و ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغی این آئین نامه، برای اجرا به دستگاه های اجرای و استانداری ها ابلاغ کند.

وزیر کار: منابع اشتغال فراگیر روی کاغذ ماند

اما در هفته‌های اخیر محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از عدم تخصیص منابع اشتغال فراگیر و اعلام اینکه این اعتبارات فقط روی کاغذ تعیین شد گفت: وقتی در جدول اعتبارات نگاه می‌کنیم، ۱,۰۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه به اشتغال فراگیر اختصاص یافته اما در مقابل عملکرد دولت در این زمینه صفر است؛ حاصلش این است که اشتغال فراگیر به یک مطالبه عمومی تبدیل می‌شود؛ اگر منابع وجود دارد، چرا تخصیص پیدا نمی‌کند؟ چرا با ایجاد این انتظارات و در مقابل عدم تخصیص منابع، مردم را علیه خود می‌کنیم؟

بن بست منابع برای اشتغال فراگیر

پیش از این نیز مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود که طرح اشتغال فراگیر دولت با بن بست عدم تخصیص منابع مواجه شده است. بر اساس این گزارش «برنامه اشتغال فراگیر» با هدف افزایش جمعیت شاغل کشور، در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ماه ۹۶ تصویب شد و در آن ایجاد ۹۷۰ هزار فرصت شغلی از طریق تزریق ۲۱۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی شامل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال منابع بانکی، ۵ هزار میلیارد ریال از بودجه عمومی و ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی شد.

اهداف کلی برنامه اشتغال فراگیر با محورهای «ایجاد فرصت های شغلی جدید»، «ارتقای اشتغال پذیری و مهارت آموزی نیروی کار»، «کاهش عدم تعادل‌های بازار کار» و «حفظ و صیانت از اشتغال موجود کشور» و با هدف کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری در سال ۹۷، ایجاد ۹۷۰ هزار فرصت شغلی جدید، صیانت از اشتغال حدود ۸۰ درصد از شاغلان موجود کشور و ارتقای مهارت آموزی و اشتغال پذیری برای بیش از ۳ میلیون بیکار و ۹۵۰ هزار نفر تازه وارد به بازار کار پیش بینی شد.

در ماه‌های گذشته مرکز پژوهش های مجلس با بررسی محورهای این برنامه و میزان تحقق اهداف پیش بینی شده در آن اعلام کرد: مروری اجمالی بر عملکرد برنامه اشتغال فراگیر نشان می دهد که هر چند در اجرای برنامه اشتغال فراگیر تلاش های بسیار ارزشمندی در جهت تقویت فرهنگ کار و کارآفرینی از طریق مداخلات سیاستی، نهادی و آموزشی، بهره گیری از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی و استقرار نظام ارزیابی، پایش و ارزشیابی طرح های اشتغال زا، توسعه نهادی و مالی نظیر طرح کاج (طرح های کارانه اشتغال جوانان)، طرح های ظرفیت سازی، توسعه نهادی و کارآفرینی به عنوان ایجاد زیرساخت و نهادسازی برای اشتغالزایی کشور مدنظر قرار گرفت، اما اجرای این برنامه به دلیل عدم تامین کافی منابع، گستردگی رویکرد وام محور عمده دستگاه‌های اجرایی کشور در ایجاد اشتغال، تاکید زیاد بر مداخلات دولتی در برنامه و فقدان رویکرد مشخص در تعادل دولت و بخش خصوصی، عدم لحاظ شرایط ثبات اقتصاد کلان و محیط کسب و کار که دو پیش شرط اصلی توفیق سیاست های فعال بازار کار در افزایش اشتغال است و عدم همکاری لازم دستگاه های اجرایی، با موانع و چالش‌های متعددی رو به رو شد.

معاون وزیر کار: ریالی پول نگرفتیم

اما اینکه وضعیت تخصیص منابع اشتغال در سایر بخش‌ها به چه صورت بوده هنوز گزارشی ارائه نشده است جز آنکه در روزهای اخیر عیسی منصوری، معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عدم تامین منابع مالی بخش اشتغال اشاره کرد و با بیان این که ۴ برنامه اشتغال فراگیر و روستایی، اشتغال حمایتی و تثبیت اشتغال را داریم، خاطرنشان کرد: همه این ۴ برنامه در حال حاضر اجرا می‌شوند و یک ریال پول هم نگرفته ایم. این که بدون پول این همه اقدام شده قابل دفاع است.