روشی جدید برای جداسازی نانو ذرات پلاستیک از محیط

نانوپلاستیک‌ ها یکی از چالش‌ های زیست‌ محیطی هستند که مشخصه‌ یابی آن‌ها با روش‌های رایج چالش‌برانگیز است. دستگاه EAF۴ (دستگاه جداسازی جریان میدان الکتریکی متقارن) ابزاری جدید برای رفع این مشکل است.

به گزارش زیست آنلاین، شرکت پستنوا آنالیتیکس توانمندی دستگاه EAF۴ (دستگاه جداسازی جریان میدان الکتریکی متقارن) خود را در مشخصه‌ یابی نانوپلاستیک‌ ها تشریح کرد.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شرکت پستنوا آنالیتیکس به تشریح توانمندی دستگاه خود در مشخصه یابی نانوپلاستیک‌ ها پرداخته است، نانوپلاستیک‌ ها یکی از چالش‌ های زیست‌ محیطی هستند که مشخصه‌ یابی آن‌ها با روش‌های رایج چالش‌ برانگیز است.

پستنوا آنالیتیکس (Postnova Analytics) اخیرا گزارشی منتشر کرده است که در آن جزئیات مربوط به چگونگی استفاده از دستگاه جداسازی EAF۴ این شرکت در مشخصه‌ یابی نانوپلاستیک‌ ها درج شده است.

زباله‌ های پلاستیکی یکی از اثرات مخرب انسان در محیط‌ زیست است، این ذرات به سادگی در محیط‌ زیست پخش شده و تجزیه آن‌ ها در طبیعت موجب تشکیل ذرات نانومتری می‌شود، نانوپلاستیک‌ ها را به سختی می‌ توان از محیط‌ زیست جدا کرد و با استفاده از روش‌ های رایجی نظیر فیلتراسیون، جمع‌آوری آن‌ها چالش‌ برانگیز است، از آنجایی که این نانوپلاستیک‌ ها ابعاد بسیار کوچکی دارند به سادگی در محیط‌ زیست نفوذ کرده و زندگی موجودات آبزی را تهدید می‌کنند.

بنابراین سوال مهمی که اینجا وجود دارد این است که چگونه می‌توان مقدار پلاستیک‌ ها را در محیط‌ زیست مشخصه‌ یابی و به دقت تعیین کرد، چه ابزاری برای تعیین مقدار نانوپلاستیک‌ ها در محیط مناسب است.

در حال حاضر با استفاده از تجهیزاتی نظیر تفرق نور پویا و کروماتوگرافی به سختی می‌توان نانوذرات پلاستیک را مشخصه‌ یابی و جدا کرد. در مقایسه با این تجهیزات، روش جداسازی AF۴ که جداسازی با جریان میدانی متقارن است، ابزار بهتری برای حل این مشکل می‌تواند باشد، چرا که این روش از قدرت تفکیک بالایی برخوردار بوده و می‌تواند نانوذرات پلی‌دیسپرس و منودیسپرس را جداسازی کند.

نویسندگان این گزارش نشان دادند که می‌توان ترکیبی از دو نوع ذره پلی‌استایرن را که به‌عنوان ماده استاندارد در آزمایش‌ ها استفاده می‌شود با این روش مشخصه‌ یابی کرد، این مخلوط با استفاده از روش AF۴ و با کمک میدان الکتریکی اعمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و از طریق کانال‌های این سامانه، امکان جداسازی ذرات وجود دارد.

به گزارش ایرنا، با استفاده از چهار میدان الکتریکی مختلف، حرکت الکتروفوریتیکی ذرات بررسی شده و می‌توان پتانسیل زتای این ذرات را در مخلوط مشخص کرد، پراش نور چند زاویه‌ای به‌عنوان شناساگر، برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به هر دو ذره به کار می‌رود، در مقایسه با روش‌های رایج، EAF۴ ابزاری دقیق و قدرتمند برای مشخصه‌ یابی نانوذرات پلاستیک است.