رقابت 60 چاپخانه در مصر برای چاپ کتاب های درسی

60 چاپخانه مصری مناقصه خود را برای چاپ کتاب درسی برای سال تحصیلی آینده (2022-23) مطابق با نیاز وزارت آموزش و پرورش و آموزش فنی مصر ارسال کردند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اتاق صنایع چاپ و بسته بندی فدراسیون صنایع مصر (FEI) اعلام کرد که این وزارتخانه دعوت واحدهای چاپی احتمالی را چند روز پیش باز کرد، مشروط بر اینکه برای تعیین حجم تولید از محل بازدید میدانی انجام شود که قابلیت جابجایی و کیفیت خروجی را دارا باشند.

مناقصات ظرف چند هفته پس از پایان بازدید میدانی از چاپخانه ها برای تعیین ظرفیت هر چاپخانه باز می شود. در این زمینه، منابع صنعتی می گویند: احتمالاً قیمت چاپ کتاب های درسی در سال آینده نسبت به قیمت های امسال افزایش خواهد یافت.

چاپخانه های برجسته متقاضی مناقصه عبارتند از الاخبار، چاپخانه الاشراف، الجمهوریه، دارالتیسیر، الاهرام برای چاپ و بسته بندی، چاپخانه العامریه، التوفیقیه، اداره کل کتاب مصر، گروه انتشارات نهدت مصر، پلیس و رز الیوسف، و شرکت چاپ صحرا.

منابع خاطرنشان کردند: بحران های جهانی که اختلالات عظیمی را در تحرک دریایی جهانی و گرانی کاغذ در سطح جهانی و محلی ایجاد کرده است، با قیمت های بالاتر برای چاپ کتاب های درسی منعکس خواهد شد. همچنین اکثر چاپخانه های شرکت کننده در مناقصه کتب درسی سال تحصیلی آینده مواد اولیه ای دارند که حداقل تا خرداد یا تیرماه آینده کافی است.

چنین مناقصه‌های سالانه به دلیل افزایش بار مالی که بخش‌های چاپ و بسته‌بندی در نتیجه افزایش شدید مواد خام وارداتی، قیمت‌گذاری انرژی، کمبود شدید نیروی کار و غیره شاهد آن هستند، راه نجاتی برای بسیاری از چاپخانه‌ها است.

اما با بیان وزیر آموزش و پرورش طارق شوقی مبنی بر اینکه برنامه های درسی مدارس مصر به صورت الکترونیکی در دسترس خواهد بود، کاهش حجم کتاب های درسی چاپ شده پیش بینی می شود. این مناقصه شامل چاپ کتاب های درسی به خط بریل نیز بوده است.