رئیس اتحادیه صحاف تهران: به دفتر مشق کاغذ دولتی نمی‌دهند

رئیس اتحادیه صحاف شهرستان تهران با بیان اینکه وزارت ارشاد برای تولید دفتر مشق کاغذ در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌دهد، گفت: فرآیند تولید دفتر مشق از چند ماه گذشته آغاز شده و پیش‌بینی‌ها بر آن است که بازار با کمبودی مواجه نخواهد بود اما قیمت تمام شده محصولات رشد قابل‌توجهی داشته است.

جلیل غفاری رهبر، گفت: اعضای اتحادیه صحاف شهرستان تهران انواع دفتر مشق، دفتر روزنامه و انواع سررسید را تولید می‌کنند که از ابتدای اردیبهشت‌ماه برنامه طراحی و تولید را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

رئیس اتحادیه صحاف شهرستان تهران با بیان اینکه اوج کار تولید دفتر مشق در مردادماه است، خاطرنشان کرد: از میانه مردادماه کار عرضه دفتر مشق آغاز می‌شود که با توجه به شرایط بازار مواد اولیه، قیمت محصول نهایی نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت.

وی ادامه داد: با ایجاد مشکلاتی در بازار کاغذ، اتحادیه رایزنی و درخواست‌هایی از وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته که متأسفانه وزارت ارشاد اعلام کرده کاغذ دولتی به تولید دفتر مشق اختصاص نمی‌دهد و وزارت صنعت نتوانست ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تجار برای واردات کاغذ قرار دهد.

غفاری رهبر یادآور شد: رفع نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد انجام می‌شود که هزینه خرید هر بند کاغذ از ۴۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است و این در حالی است که قیمت تمام شده یک دفتر مشق ساده منگنه‌ای در سال گذشته ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان بود و در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ساده‌ترین دفتر مشق برای مصرف‌کننده در سال جاری قیمتی در حدود ۴۰۰۰ تومان خواهد داشت، افزود: تعداد معدودی از تجار توانسته‌اند ارز نیمایی برای واردات کاغذ دریافت کنند و محصولات را به بازار عرضه کنند که تا حدودی از التهاب بازار کاسته است.

رئیس اتحادیه صحاف شهرستان تهران با اشاره به اینکه حجم واردات کاغذ با ارز نیمایی جوابگوی نیاز بازار نیست، گفت: مشکلی در تأمین نیاز واحدهای تولیدی نیست اما قیمت مواد اولیه و محصول نهایی به شدت افزایش یافته است.

غفاری رهبر در پاسخ به این سؤال که آیا واردات و صادرات دفتر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تا سال گذشته مقداری از تولید واحدهای داخلی به بازارهای دیگر صادر می‌شد که با توجه به اتفاقات رخ داده در زمینه تأمین کاغذ، صادرات دفتر با ممنوعیت روبرو شد و از سوی دیگر واردات دفتر به کشور بسیار جزئی است.