خرید و فروش کاغذ باطله رواج یافت/ استقبال مردم از درآمدزایی ضایعات

خرید و فروش کاغذ باطله رواج یافت. پس از افزایش دوباره قیمت کاغذ، حالا کاغذهای بازیافتی حکم طلا را پیدا کرده‌اند. طوری که برخی خریداران برای خرید یک رول کاغذ حاضرند تا ۲۵ هزار تومان هزینه کنند. گویا با کاهش قدرت خرید، مردم بیش از پیش سعی بر درآمدزایی از ضایعات دارند.

شاید تا چند سال پیش بسیاری از افراد و خانواده پس از مصرف کاغذ آن را دور می‌انداختند، اما اخیراً کاغذ حکم طلا را پیدا کرده است. حالا بسیاری از شهروندان برای جمع‌آوری کاغذهای باطله رغبت نشان می‌دهند. گرچه بیشتر این افراد خود را دوستدار محیط‌زیست معرفی می‌کنند، اما رواج خرید و فروش کاغذ باطله هم در شکل‌گیری این فرهنگ بی‌تأثیر نبود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاغذهای بازیافتی دیگر خریداران پر و پا قرص خود را دارند. به‌رغم اینکه تا چند سال پیش این خریداران بودند که قیمت کاغذ را تعیین می‌کردند، اما حالا ورق برگشته و فروشندگان دست بالاتر را دارند. البته خرید و فروش کاغذ باطله اقدامی قابل تحسین است، اما در طرف دیگر ماجرا وضعیت نامناسب اقتصادی گروهی از مردم را هم نمایان می‌سازد که برای گذران معیشت چاره‌ای جز فروش کالاهای مصرف‌شده و دست دوم خود ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از خریداران حاضرند برای خرید هر بسته کاغذ باطله (احتمالاً یک کیلویی) تا ۲۵ هزار تومان هم بپردازند.