حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت در سلماس کلیک خورد

ارومیه- ایرنا- فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیک در سلماس به عنوان دومین شهر آذربایجان‌غربی پس از نقده کلیک خورد تا توسعه خدمات الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی در این شهرستان نیز آغاز شود.

نادر نانبخش شامگاه دوشنبه در مراسم آغاز فرآیند نسخه نویسی الکترونیک شهرستان سلماس گفت: پزشکان مؤسسه تشخیصی درمانی با تعریف نام کاربری ویژه و رمز عبور وارد سامانه الکترونیکی تجویز دارو می‌شوند و تجویزهای خود را برای بیمه‌شدگان این سازمان به راحتی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در این سامانه به محض ورود شماره ملی بیمه شده سامانه مشخصه فرد بیمه شده را نمایش می‌دهد و اعتبار دفترچه ارائه شده نیز اعلام می‌شود که پزشک می‌تواند اقدام به تجویز نسخه کند.

وی با اشاره به اینکه نسخه در این روش به صورت الکترونیکی صادر می‌شود، بیان کرد: اگر دفترچه فرد مراجعه کننده دارای اعتبار باشد حق ویزیت بیمه‌ای و در صورت نداشتن اعتبار دفترچه، حق ویزیت آزاد از فرد دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در حال حاضر در مؤسسه‌های خصوصی طرف قرارداد اجرا می‌شود، اعلام کرد: در این طرح فرآیند رسیدگی به نسخه‌ها به طور همزمان توسط سامانه صورت می‌گیرد و این عمل فرآیند پرداختی به موسسه‌ها را کوتاه‌تر می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی گفت: طرح الکترونیکی کردن دفترچه‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها، حذف کاغذ، بهره‌وری بیشتر و خدمات رسانی بهتر اجرایی می‌شود.

نانبخش ادامه داد: با حذف دفترچه، اطلاعات بیمار در سامانه به ثبت رسیده و با ارائه کد ملی از سوی بیمار، دسترسی به آن انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در طرح حذف دفترچه‌ها راحتی شهروندان را مدنظر داریم و این برنامه با همکاری مؤسسات تشخیصی درمانی طرف قرارداد می‌تواند ثمرات بسیاری بر سیستم بهداشت و درمان داشته باشد.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی گفت: الکترونیکی شدن خدمات هزینه‌ها را پایین آورده و دریافت خدمات را آسان‌تر خواهد کرد.

رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی شهرستان سلماس نیز در این جلسه گفت: براساس هماهنگی‌ها با مخابرات شهرستان زیر ساخت‌های لازم برای برقراری یک ارتباط سریع و مطمئن اینترنتی با اداره کل بیمه سلامت استان فراهم شده است.

بختیار زعفری ادامه داد: پزشکان می‌توانند با اعلام شماره تلفن ثابت مورد نظر خود به نماینده مخابرات برای استقرار این امکانات در مطب خویش اقدام کنند.

وی افزود: طبق هماهنگی‌ها در صورت ثبت نام جهت رفاه حال پزشکان و موسسه‌ها، کارشناسان مخابرات شهرستان در راستای انجام تمامی مراحل اداری و فنی به مطب‌ها مراجعه می‌کنند.

در ادامه این مراسم کلیه پزشکان و مؤسسات تشخیصی درمانی خصوصی شهرستان سلماس با فرایند نسخه نویسی الکترونیک و فرآیند کاری این سامانه الکترونیکی آشنا شدند.

براساس هدف گذاری انجام شده تا پایان شهریور در نظر است مطب‌ها و مؤسسات خصوصی این شهرستان بتوانند کاملاً با این شیوه تجویز نسخ آشنا شده و مراحل درمانی مراجعان را به این طریق انجام دهند.

اداره کل بیمه سلامت آذربایجان غربی در نظر دارد در فاز بعدی اجرایی این طرح نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچه کاغذی را در شهرستان ماکو به عنوان سومین شهر استان اجرایی کند.

بیمه سلامت از دستاوردهای امیدبخش دولت تدبیر و امید بوده که از سال ۱۳۹۳ اجرا شده و در کنار صندوق‌های بیمه تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح حرفی برای گفتن دارد و با اجرای آن آحاد مختلف جامعه و به خصوص نیازمندان از خدمات مناسب بهداشتی و درمانی بهره مند شده‌اند و هوشمندسازی مسیر تعالی روز افزون این دستاورد را هموار خواهد کرد.

اداره کل بیمه سلامت آذربایجان غربی بیش از ۲ میلیون نفر در این استان بیمه شده دارد که تحت پوشش پنج صندوق این سازمان (صندوق کارکنان دولت، صندوق روستاییان و عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، صندوق سایر اقشار، صندوق بیمه سلامت همگانی و صندوق بیمه سلامت ایرانیان) می‌باشند.