جلوگیری از مناقشات از طریق اقدامات اقلیمی

زیست آنلاین: 21 سپتامبر روز جهانی صلح نامیده شده است تا جهان تعهد خود برای رسید به صلح را از یاد نبرد.

به گزارش زیست آنلاین، روز صلح در سال 1981 توسط سازمان ملل متحد نامگذاری شد و معمولاً هر سال موضوع خاصی برای پرداختن به آن انتخاب می شود. این موضوع 100 روز مانده به روز صلح، توسط دبیر کل سازمان ملل اعلام می شود.

موضوع امسال که با اعتراضات گسترده در مورد تغییرات اقلیمی در سراسر جهان مصادف شده است، اقدامات اقلیمی برای صلح انتخاب شده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در بیانیه اعلام موضوع امسال گفت: بحران آب و هوایی تهدیدی برای امنیت و ثبات است. مناطق ساحلی و مناطق ویران شده داخلی تبدیل به مناطق سکونت ناپذیر شده و میلیون ها انسان مجبور به جستجوی امنیت و زندگی بهتر در جاهای دیگر می شوند. با توجه به شدت یافتن رخداد های آب و هوایی، اختلافات پیرامون کمبود منابع، خطر ایجاد درگیری های مربوط به آب و هوا را به دنبال دارد.
اقدامات اقلیمی یکی از 17 اهداف توسعه پایداری است که توسط سازمان ملل در سال 2016 تعیین شد. اهداف پایدار طیف گسترده ای از موضوعات مانند فقر، گرسنگی، سلامت و عدالت اجتماعی را در بر می گیرد. اقدامات آب و هوایی به طور خاص به اقدامات فوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، ایجاد مقاومت و بهبود آموزش در مورد تغییرات آب و هوایی اشاره دارد.
سازمان ملل متحد نیز در 23 سپتامبر، نشست اقدامات اقلیمی را به منظور بررسی اقدامات فوری که برای اجرای توافق نامه پاریس که یک پیمان بین المللی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است، قابلیت اجرا دارند، برگزار خواهد کرد.
گوترش می گوید: امروز، صلح با یک خطر جدید روبرو است. شرایط بحرانی آب و هوا، که امنیت، معیشت و زندگی ما را تهدید می کند. به همین دلیل است که این موضوع، محوریت روز جهانی صلح امسال است و به همین دلیل است که نشست اقدامات اقلیمی در 23 سپتامبر برگزار خواهد شد.
سازمان ملل متحد همه مردم را تشویق می کند تا با انجام کارهای ساده مانند خاموش کردن چراغ ها و پیاده روی به جای رانندگی، برای کمک به حل این موضوع مشارکت داشته باشند.

منبع : CNN