تولید تجدیدپذیرها چقدر است؟

اکنون ظرفیت تجدیدپذیرها به ۹۰۵ مگاوات رسیده اما این میزان یک درصد ظرفیت کل کشور است و طبق قانون باید به پنج درصد می رسیدیم. هرچند در حوزه تجدیدپذیرها نسبت به دنیا عقب هستیم اما وعده های خوشی در حوزه توسعه تجدیدپذیرها به گوش می رسد.
به گزارش زیست آنلاین، اکنون در ایران تنها یک درصد از انرژی برق کشور از محل انرژی های تجدیدپذیر تأمین می شود و در نقطه مقابل بیش از ۹۰ درصد انرژی برق کشور را منابع تجدیدناپذیر تأمین می کنند. وضعیتی به شدت غیرقابل قبول که پیامدهای زیست محیطی مثل آلودگی هوا تنها یکی از آسیب های نگران کننده آن است.

در چنین شرایطی و با توجه به محدودیت هایی که پیرامون تأمین انرژی برق از محل منابع تجدیدناپذیر وجود دارد، این ضرورت بیش از پیش احساس می شود که به سمت تولید انرژی برق از محل انرژی های تجدیدپذیر برویم و تولید برق از طریق نیروگاه های خورشیدی و نیروگاه های بادی را به صورت جدی در دستور کار قرار بدهیم.

علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو وعده داده که در تابستان امسال مقرر شد که ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و بیش از ۶۰۰۰ مگاوات در حوزه انرژی حرارتی به ظرفیت کشور اضافه شود، تا امروز طبق برنامه پیش رفته ایم و برای ارتقای این صنعت باید گام های بلندتری برداشت و از این مهم حمایت خواهیم کرد، حتما با روش های مختلف حمایت می کنیم که این صنعت در کشور رشد بیشتری داشته باشد.

به گفته وی، دولت کنونی ایران برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

بر اساس آخرین آمار توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، میزان برق تولید شده از منابع پاک تا پایان دی ماه سال جاری به ۷۳۶۵ میلیون‌کیلووات‌ ساعت رسیده که موجب شده از انتشار ۵۹ هزار تن گاز گلخانه‌ای و همچنین ۰.۴ هزار تن آلاینده‌های محلی تا پایان دی ماه جلوگیری شود.

علاوه بر این تولید این میزان انرژی تجدیدپذیر باعث صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری آب در ماه مذکور شده و علاوه بر این، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۲۶میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی را محقق کرده است.

در حال حاضر تعداد مولدهای تجدیدپذیر مختص مشترکین (محدود به ظرفیت انشعاب) تا پایان دی ماه به ۶۲۵۹ واحد با مجموع ظرفیت ۷۳هزار و ۵۴۶ کیلووات رسیده است. مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا پایان دی ماه با تولید ۴۵۵.۵ مگاوات به ۵۰.۳۸ درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با تولید ۳۱۰.۲ مگاوات بالغ بر ۳۴.۳۱ درصد است.

همچنین در این بین زیست توده با تولید ۱۰.۵۶ مگاوات تنها ۱.۱۷ درصد، برق آبی کوچک با تولید ۱۰۴.۷ مگاوات ۱۱.۵۸ درصد و بازیافت تلفات حرارتی با تولید ۴ مگاوات ۰.۴۴ درصد سهم دارد.

وضعیت انرژی های تجدیدپذیر در پایتخت نیز گویای این بوده که در حال حاضر حدود ۲۳۰ نیروگاه خورشیدی در تهران فعال است و ۳۳ نیروگاه با توان تولیدی حدود ۲ مگاوات (در مجموع) نیز در مرحله راه اندازی قرار دارد. تاکنون سه مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی در پایتخت نصب و راه اندازی شده و همچنین توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌برداری از دو مگاوات دیگر نیز در دست اقدام است.

همچنین ظرفیت سامانه‌های خورشیدی نصب شده در سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی پایتخت، در حدود دو مگاوات است که در این میان بانک ملی و شهرداری تهران بیشترین ظرفیت نصب شده را به خود اختصاص داده اند، از نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در سال گذشته ۴۰۰۰ مگاوات ساعت، انرژی تولید شده که این مقدار انرژی، معادل صرفه جویی در ۶۰۸۶ بشکه نفت خام بوده است.

این رقم معادل جلوگیری از انتشار ۲۶۱۷ تن گاز دی اکسید کربن و منافع حاصل آن معادل کاشت بیش از ۶۰ هزار اصله درخت ۱۰ ساله است./ایسنا