توقف آفرودها در ایستگاه جنگل های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد .قرار بود آفرودها وارد جنگل های هیرکانی شوند اما مدیر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خبر از منتفی شدن این کار داد.

به گزارش زیست آنلاین، جنگل های هیرکانی در 14 تیر سال 98 یعنی حدود یک ماه پیش در یونسکو ثبت جهانی شد؛ ایران پیش از این دارای ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) بود که با ثبت این پرونده تعداد آثار جهانی ایران به عدد ۲۴ رسید.

جنگل‌های هیرکانی که در زبان عامیانه به آن جنگل‌های شمال گفته می‌شود، نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیرزیست حدود ۳ هزارساله با منبع غنی ژن در آن وجود دارد.

در حال حاضر جنگل‌های هیرکانی زیست‌بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه‌های جنگلی جهان شامل ۸۰ گونه درختی، ۵۰ گونه درختچه‌ای، گونه‌های بومی (اندمیک) درختی و گونه‌های جانوری چون پلنگ، خرس، کل و بز، مرال و… است.

این نوع جنگل‌ها در حالی که در اکثر نقاط اروپا و سیبری به دلیل سرما و یخبندان قادر به بقا نبوده‌اند و در حال حاضر فسیل‌هایی از آنها به جا مانده به دلیل اقلیم معتدل‌تر حاشیه دریای خزر به حیات خود ادامه داده‌اند.

۱۵ نقطه از این جنگل شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، جهان نما، بولا، جنگل الیمستان، جنگل واز، حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گشت رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار سایت‌های انتخابی برای ثبت در فهرست میراث جهانی است.

جنگل هیرکانی با نوار ۸۵۰ کیلومتر طول مربوط به دوره تریاس است، حدود ۶ هزار متر از دامنه شمالی البرز اختلاف ارتفاع دارد که سه هزار متر آن پوشیده از جنگل و از نظر زمین شناسی بی‌نظیر است.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال گذشته با بیان اینکه هر کشور سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی آثار تاریخی خود دارد، درباره تلاش‌های کشورمان برای ثبت جهانی این اثر مهم طبیعی و تاریخی گفته بود: تلاش کردیم با اقدامات ابداعی آثار بیشتری در قالب یک پرونده به ثبت جهانی برسانیم. پرونده جنگل‌های هیرکانی، در اجلاس میراث جهانی یونسکو مطرح می‌شود و امیدواریم با دفاع کارشناسان سازمان این پرونده امسال در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد. پرونده جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر طبیعی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و بنیاد سوکو آلمان برای ثبت در فهرست جهانی برای سال ۲۰۱۹ آماده شده است.

حال جنگل های هیرکانی به ثبت جهانی رسیده است و در مقابل حفظ و صیانت از این اثر طبیعی جهانی چندین برابر شده است. از سوی دیگر هم حرف و حدیث هایی به گوش می رسد که آفرودهای دو دیفرانسیل در راه ورود به جنگل های هیرکانی هستند.

محمد حسن طالبیان،معاون میراث سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، درباره ورود آفرودها به جنگل های هیرکانی بیان داشت: یک بخش خصوصی از کانون اتومبیلرانی و جهانگردی درخواست کردند و بنده صحبت هایی با کانون انجام دادم که رعایت مسائل و حفاظت از طبیعت انجام شود.

ورود آفرودها به جنگل هیرکانی با اجازه از سازمان میراث

وی ادامه داد: حفاظت و صیانت از جنگل های هیرکانی از هر چیزی اهمیتش بالاتر است و اگر طبیعت این میراث جهانی بخواهد به خطر بی افتد قطعا اجازه نخواهیم داد.

طالبیان بیان داشت: بنده با کانون تماس گرفته ام و درخواست کردم قبل از انجام هر کاری حتما با معاونت میراث سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور هماهنگی لازم به عمل بیاید.

ورود آفرودها به جنگل های هیرکانی متوقف شد/ قصد پاسداشت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی را داشتیم

رامین افشاری، مدیرکانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور  در این باره گفت: ماشین ها برای آفرود کردن نیاز به گرفتن مجوزهای خاصی ندارند و مجموعه کانون در حال ساماندهی آفرودها براساس چهارچوب ها و اختیاراتی که دارد هست.

وی ادامه داد: ما رالی و آفرود را برنامه ریزی کردیم که از طالقان و الموت آغاز می شد و در جنگل های 2 هزار به پایان می رسید که از مسیر آسفالت و خاکی عبور می کردند. ما رالی هایی که برگزار می کنیم ضوابط و مقررات خاص خود را دارد و 8 تیم داوری این مسابقات را داوری می کند و هرکس که کمترین امتیاز منفی را دریافت کند برنده خواهد شد.

مدیرکانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور بیان داشت: حتی ما در جنگل های یورت جمع آوری زباله ها را نیز داشتیم. ما نام این رالی را هیرکانی گذاشتیم که پاسداشت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی را داشته باشیم و قصد ورود به جنگل و تخریب طبیعت را نداشتیم.

وی گفت: ولی در حال حاضر این آفرود و رالی متوقف شده است حتی ما درخواست کردیم که این رالی با حضور خبرنگاران برگزار شود که مشخص کنیم آسیبی به طبیعت نخواهیم زد ولی همچنان این طرح متوقف شده است.

حرف آخر

به گزارش فارس جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شده است ولی تنها با فریز کردن آن و اجازه ورود ندادن قطعا نمی توان آن را حفظ و صیانت کرد این جنگل نیاز به سیستم های هشدار حریق و اطفای حریق دارد که امیدواریم هر چه زودتر در این جنگل نصب شود. قطعا برگزاری آفرود و حتی جشنواره های مختلف با توجه به رعایت نکات ایمنی و حفظ  جنگل می تواند در معرفی هر چه بهتر این ثبت جهانی تأثیر گذار باشد.