توان ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید کاغذ در منطقه

آمارها نشان می دهد که تولید ۷۰۰ هزار تنی انواع کاغذهای بسته‌بندی در سال 99 و رشد تولیدات ۲ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹؛ حاکی از توان و ظرفیت این صنعت در کشور است .

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: صنایع سلولزی (چوب و کاغذ) یکی از قدیمی‌ترین صنایع در جهان است که از نظر تنوع تولید و زنجیره‌های تولید صنایع پایین‌دستی بسیار گسترده بوده و دارای ویژگی‌های خاصی است. در هر کشوری تولید و مصرف کاغذ نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی آن کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، نقش کاغذ در عصر دیجیتال بسیار مهم است و این ماده روزانه برای بسیاری از اهداف در سراسر جهان استفاده می‌شود. در حقیقت، بیشترین تولید کاغذ مربوط به بخش بسته‌بندی کاغذ و تخته است که در سال‌های اخیر به دلیل رونق خرید آنلاین، تقاضای آن رو به افزایش است. تولیدات این صنعت شامل کاغذ بهداشتی، کاغذ روزنامه، کاغذ چاپ و تحریر و همچنین کاغذ بسته‌بندی می‌شود.

اما در این سال‌ها چه بر سر تولید آمد، تولید کاغذ که در شرایط نابرابر با واردات قرار داشت، با مشکلاتی از جمله تصویب قانون منع برداشت چوب از جنگل‌ها و کمبود مواد اولیه مواجه شده است. از سوی دیگر به دلیل اقبال عمومی جامعه به کاغذ‌های وارداتی، کاغذ‌های چاپ و تحریر تولیدی در کارخانه‌های داخلی تا مرز خمیر شدن نیز پیش رفت.

از همین رو چرخ تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در بزرگترین کارخانه تولیدی یعنی چوب و کاغذ مازندران و پس از آن پارس متوقف شد و در دوره‌ای کارخانه برای پاسخ به سفارش خود، کاغذ را با ارز دولتی وارد کرد.

هر چند در تمام این سال‌ها کارشناسان خرد و کلان بر لزوم خودکفا شدن ایران در تولید داخلی کاغذ تاکید داشته‌اند، به گونه‌ای که حتی رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال‌های مختلف بر موضوع و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی در این صنعت تاکید فرمودند. امابا وجودی که امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور به گونه‌ای است که می‌تواند به راحتی به هاب (قطب) تولید کاغذ و مقوا و تامین نیاز جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری منطقه شود؛ اما هنوز با مشکلات زیادی در این خصوص مواجه است که در سال‌های اخیر با واردات کاغذ مواجه شده است.