تعداد پرندگان قربانی میانکاله به 14000 رسید

رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید براینکه علت مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله در اثر مسمویت و بوتولیسم بوده است، گفت: تاکنون تعداد مرگ و میر این پرندگان به ۱۴ هزار مورد رسیده که دو درصد جمعیت پرندگان مهاجر را شامل می شود.

به گزارش زیست آنلاین، « علیرضا رفیعی پور» روز دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سند برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ در جمع خبرنگاران افزود: نتایج نمونه‌های آزمایشگاهی سازمان دامپزشکی کشور و انستیوتو پاستور به عنوان رفرنس بین‌المللی نشان می‌دهد که پرندگان مهاجر میانکاله در اثر مسمویت از بین رفته‌اند.

وی مرگ و میر ناگهانی پرندگان مهاجر میانکاله را یک رخداد ناشناخته دانست و اظهارداشت: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی امر با بازدید میدانی و نمونه برداری‌ها طی مدت زمان پنج روز توانست علت مرگ و میر پرندگان را با سم بوتولیسم اعلام کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ایجاد بوتولیسم در میانکاله در اثر راکد بودن آب، فساد بوته و درختچه‌ها و در نهایت سمی‌شدن موجودات زنده این تالاب اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه دانشکده دامپزشکی مرجع اعلام نتایج و وقوع بیماری‌ ها نیست، گفت: برخی تلاش دارند با حرف‌های غیر علمی نتایج علمی و تخصصی را به حاشیه ببرند.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه پرندگان مهاجر در حال خروج از ایران هستند، اظهارداشت: لایروبی، احیای تالاب‌های کشور با استفاده از گیاهان اکسیژن‌ساز در دستور کار سازمان‌های حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور قرار گرفته تا برای سال آینده دچار چنین مشکلی نشویم.
مصرف تریاک در واحدهای تولیدی طیور صحت ندارد

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره شایعات افلاتوکسین در شیر، ذرت‌های آلوده ، مرغ های تریاکی در ماه‌های اخیر نیز گفت: این شایعات غیرعلمی و غیرکارشناسی است که توسط دشمنان مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در حوزه امنیت اقتصادی و غذایی نقش مهمی دارد، اظهارداشت: اکنون امنیت غذایی در شرایط سخت تحریم ها از وضعیت مطلوبی برخوردار است بنابراین باید با افرادی که دچار تشویش اذعان عمومی می شوند برخورد قانونی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، رفیعی پور با اشاره به اینکه با وجود تحریم ها، به اندازه کافی انواع دارو، واکسن، نهاده های دامی و پشتیبان حمایتی صنعت طیور از تولیدات داخلی و وارداتی تامین است افزود: کمبودی در این زمینه نداریم که تولیدکنندگان ما برای کنترل بیماری، وزن گیری و رشد تولیدات خود نیازمند به استفاده از مواد و داروهای غیراستاندارد شوند.