تامین آب 1.9 میلیارد نفر در معرض خطر قرار دارد

زیست آنلاین: دانشمندان می گویند افزایش تقاضا و بحران آب و هوا کل اکوسیستم کوهستان ها را تهدید می کند.

به گزارش زیست آنلاین، براساس یک مطالعه بین المللی، یک چهارم از جمعیت جهان به دلیل از بین رفتن یخچال های طبیعی در اثر گرم شدن کره زمین و افزایش تقاضا در معرض مشکلات تامین آب قرار دارند.
بررسی ها نشان می دهد رود Indus به علت رواناب های کاراکورام، هیندو کوش، لاداخ و رشته کوه های هیمالیا که به سمت حوزه آبی در پاکستان، چین و افغانستان که جمعیت زیاد و کشاورزی فراوانی دارند، جریان دارد، مهمترین و آسیب پذیر ترین برج آب (water tower) است.

نویسندگان هشدار می دهند این برج آب پهناور، اصطلاحی که از آن برای توصیف نقش منابع آب که رشته کوه ها برای تأمین نیازهای زیست محیطی و انسانی در پایین دست ایفا می کنند استفاده می شود، بعید است بتواند با پیش بینی دمای رو به افزایش تا 1.9 درجه سانتیگراد، افزایش کمتر از 2 درصدی میزان بارندگی با وجود رشد 50 درصدی جمعیت و 8 برابری تولید ناخالص، تا اواسط قرن، فشار رو به افزایش را تحمل کنند.

حجم آب در 78 رشته کوه بر اساس بارش ها، پوشش برف، ذخیره یخچال ها، دریاچه ها و رودخانه ها بصورت کمیت در آمده اند که به عنوان شاخص نشان دهنده این فشارها بر این برج آب است.

این مطالعه که توسط 32 دانشمند انجام شده است و روز گذشته در مجله Nature به چاپ رسیده است، تأیید می کند که حوضه های رودخانه های آسیا با بیشترین نیاز مواجه هستند و فشارها در قاره های دیگر نیز در حال افزایش است.

این مطالعه هم چنین نشان می دهد 1.9 میلیارد نفر و نیمی از نقاط مهم تنوع زیستی جهان می توانند تحت تأثیر از بین رفتن برجهای آب طبیعی قرار بگیرند که در زمستان آب را ذخیره کرده و آن را به آرامی در طول تابستان آزاد می کنند.

دانشمندان می گویند تغییرات اقلیمی کل اکوسیستم کوهستان ها را تهدید می کند. به همین دلیل اقدامات لازم مانند کاهش انتشار کربن برای محافظت از آینده مهم ترین و آسیب پذیر ترین برج های آب در جهان ضروری است.

منبع: theguardian